DDAZ106 Incidental Music

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
0/2/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Petr Hromádka (lecturer)
MgA. Hana Kovaříková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Marek Horoščák Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each odd Wednesday 18:00–18:45 107, each odd Wednesday 18:45–19:30 107
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem je seznámit posluchače se základy hudební nauky, naučit je vnimat klasickou i současnou hudbu včetně způsobu, jak je komponována. Ukázat jim cesty a možnosti práce s hudební komponentem divadelního artefaktu. Prostřednictím diskusí a aktivním poslechem vybraných hudebních děl a skladeb se chceme se studenty zamýšlet nad tím, že hudba je živým organizmem a pevnou součástí našich životů.
Learning outcomes (in Czech)
Posluchači - zvládnou základy hudební nauky - naučí se hlouběji porozumět různým hudebním žánrům - naučí se reflektovat využití hudební složky při konkrétních inscenacích - procvičí se v zapojování hudby do vlastních projektů.
Syllabus (in Czech)
ZIMNÍ SEMESTR 1. Úvod do hudební teorie a) Tón a jeho vlastnosti b) Notopis – základní hodnoty a jména not Takt a rytmus a) Jednoduché a složené takty b) Rozdíly mezi rytmem a metrem Základy hudebního názvosloví - tempová, dynamická, atd. 2. Stupnice a tónina – základní rozdíl a) Durové a molové stupnice b) Staré a specifické stupnice c) Kvintový a kvartový kruh Intervaly – základní a odvozené Akordy a) Kvintakordy b) Septakordy Ladění (přirozené a temperované) 3. Hudební nástroje a) Smyčcové b) Drnkací c) Dechové dřevěné d) Dechové žesťové a ostatní Hudební soubory, sbory a orchestry – duo, trio… velký orchestr Základy orchestrace (aranžmá) 4. Základy hudebních forem - hudební motiv, téma, figura, pasáž, věta, perioda, atd. 5. Akustika, zvuk (přirozený a zesílený), psychologie vnímání hudby (emoce, čas, prostor…) + exkurze na vybrané mimobrněnské představení + závěrečný zápočtový seminář (kratší): analýza a reflexe práce s hudbou v aktuálně hraných inscenacích (studenti nejprve popíšou v eseji, na základě jejich prací pak bude vedena debata)
Literature
    recommended literature
  • Dolinský, A.: Hudební nauka I, 6. vydání, Praha, 1963. info
  • Dolinský, A.: Hudební nauka II, 10. vydání, Praha, 1989. info
  • HYNŠT, Miloš. Malé skriptum o melodramu. info
  • Ivo Osolsobě: Muzikál je když (1967), Marsyas, Apollon a Dionýsos (1996). info
  • Nietzsche, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha 1993. info
  • Osolsobě, Ivo : Divadlo,které mluví, zpívá a tančí. Praha, 1974. info
  • Otakar Zich: Estetika dramatického umění. info
  • Pícha, F. : Všeobecná hudební nauka. Praha, SHV 1961. info
  • WAGNER, Richard: Opera a drama. info
Teaching methods (in Czech)
Semináře. Poslechová cvičení. Exkurze na vybraná představení.
Assessment methods (in Czech)
Soustavné sledování výkonu studentů. Písemně zpracovaná reflexe práce s hudbou ve vybrané inscenaci.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024, Winter 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2020/DDAZ106