DVDZ403 Surdopedie

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 8:30–10:00 201
Předpoklady
všeobecná speciální pedagogika, surdopedie v bakalářském studiu
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohot opředmětu si studenti prohloubí znalosti o možnostech podpory a péče o osoby se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchov évady. Student se bude po absolvování předmětu velmi dobře orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením s ohledem narůzné typy klasifikací; prohloubí si znalosti v oblasti diagnostiky sluchových vad a následného zajištění rané péče u dětí s potvrzenou sluchovou vadou; bude znát a orientovat se v oblasti kompenzačních pomůcek a jejich fungování.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: uvažovat o problematice sluchového postižení v širších souvislostech, bude vnímat rozdíl mezi jednotlivými skupinami osob s postižením sluchu s ohledem na různé druhy klasifikací, bude umět nastavit charakterizovat příčiny vzniku sluchových vad a popsat průběh a výstupy jednotlivých vyšetřovacích metod odhalujících sluchovou vadu, orientovat se v oblasti sluchové protetiky, bude schopen popsat princip fungování sluchadel a koechleárních implantátů.
Osnova
  • 1.Úvod do surdopedie – vymezení základních terminologických pojmů. Obor, cíl, metody, mezioborovévztahy, předmět zájmu oboru surdopedie, historie péče o osoby se sluchovým postižením. 2.Sluch. Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, metody vyšetření sluchu, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky. 3.Raná péče – zajištění včasné intervence. SRP, SPC a formy spolupráce s rodinou, formy rané péče, výběr školského zařízení, sluchová výchova. 4.Sluchová protetika. Individuální sluchová protetika, kompenzační pomůcky a jejich význam, kochleární implantát, metodika práce se sluchadly a KI.
Literatura
  • Holmanová, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením, Septima, Praha 2002. info
  • Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogickopsychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU
  • Lejska. M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
  • Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
  • Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima.
  • Dršata, J., Havlík, R. (2015) Foniatrie – sluch. HavlíčkůvBrod: Tobiáš
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 s. info
Výukové metody
Pravidelná výuka – semináře, konzultace, samostatná práce studentů. Metody výuky: - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - práce ve skupinách.
Metody hodnocení
Písemný test a ústnízkouška (v českémznakovémjazyce). Dalšímetodyhodnocení: - přítomnost v semináři a seznámení se s prameny a literaturou (40 %), - písemný test a ústní zkouška (60 %)
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2021, zima 2023.