DSCZ301 Stage design

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. Mgr. Ján Zavarský (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 13:00–17:30 0.01
Prerequisites (in Czech)
Absolvování minulých semestrů předmětu, schopnost realizovat projekt v celé jeho šíři, ideově a prakticky. Na základní a porkočilé úrovni metodicky realizovat scénografické dílo od analýzy textu, zasazení tématu do širších dobových souvislostí po znalost aktuálních tendencí v inscenování klasických témat, otevřenost k tvorbě konceptuálních, dramatických a (ne)narativních strategií v literární a vizuální tvorbě. Znalost tvarosloví dobových designů a stylů umění. Osobní kreativní přístup k tématům, učenlivost, týmovost. Samostatnost v rozhodování. Schopnost zpracovat ideje v materiálu a prostoru, reálně v měřítku přemýšlet a skicovat jak rukodělně tak digitálně, mít prostorovou a technickou představivost. Základně a pokročile znát scénické technologie a umět jich využít při tvorbě díla, znát materiály a jejich světelné a akustické vlastnosti, orientovat se v prostorových a fyzikálních parametrech scény. Být schopen ideově vytvořit koncept, prostorové řešení scény a jejích stádií v rámci inscenace, vytvořit model plány k výrobě. Je požadována schopnost komunikace v tvůrčím týmu, asertivita, tvůrčí přístup k neřešitelným úkolům, humor, nadhled, vhled. Osobité chápání oboru scénografie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zvládnutí realizace vizuálně-dramatické, scénograficko-kostýmní tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace, digitálního nebo jiného uměleckého díla s přihlédnutím na hlavní téma – scénografii, autorsky vytvořit umělecké dílo. Tématem je výtvarné zpracování klasického textu současnými inscenačními prostředky a uměleckými strategiemi. Důraz je kladen na čtení a analýzu textu v kontextu současného paradigmatu doby. Student se zabývá aktuálními změnami v chápání divadla jako takového, novými myšlenkovými trendy, inscenačními metodami a strategiemi, ty v rozhovoru s pedagogem v následné práci rozvíjí. Pracuje s šíří filozofických a uměleckých vztahů. Učí se orientovat a pracovat s mezioborovostí současných uměleckých a technologických přístupů, digitálních médií a z toho vyplývajících souvislostí měnících sociálně-politické vztahy. Provádí osobní umělecký výzkum. Učí se orientovat historických, estetických, vědeckých a spirituálních kontextech současného světa a reflektovat je adekvátními uměleckýcmi postupy. Kooperovat flexibilně s textem, analýzou a tvůrčím způsobem nacházet osobitá řešení a interpretace stejně jako individuální koncepční témata. Je veden k navrhování režijně-scénografické koncepce kterou komunikuje s tvůrčím týmem na úrovni koncepčního člena týmu. Učí se analyzovat téma, souvislosti, navrhovat, realizovat a komunikovat koncepci, návrhy, model, technické plány, materiálové, světelné studie, časoprostorové řešení projektu spolu s režisérem a členy tvůrčího týmu (dramturgem, light.designérem, hudebníkem, multimediál. umělcem, zvukařem) a s herci na zkouškách. Učí se technologicky zvládat projekt od konceptu přes design návrhů, dramatických skic, časoprostorových narativních řad, modelu k plánům v měřítku a jejich realizaci v materiálu a prostoru. Kriticky pracuje s informacemi, je tvůrčí, asertivní, hledá týmově i samostatně koncepční východiska inscenace nebo jiného uměleckého díla, citlivě k duchu doby. Učí se intuitivně přístupovat k otázkám. Orientuje se v prostorách divadel, studií, na jevištích různých forem, v site specific prostorech. Je připraven k maximální kreativní spolupráci v uměleckém i technickém týmu. Učí se rozvíjet a rozumí specifikům scénografie v kontextu současného umění s možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů, pracuje flefibilně s ekonomickou stránkou projektu. Získává zásadní scénografické návyky, učí se sledovat a zasahovat do více rovin dění - kontroluje všechny složky vizuální stránky po celou dobu inscenace, performance. Je schopen tvořit a číst technické plány ručně i digitálně, prakticky dovádí podklady k realizaci v dílnách s dílenskými odborníky tak aby byla zachována kvalita a cíle projektu. Učí se soustavné vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Učí se písemně reflektovat své umělecké aktivity.Písemně reflektuje svoji práci z osobního i obecného hlediska. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen autorsky vytvořit umělecké dílo, chápe smysl scénografie zná historii oboru, zkoumá ho a rozvíjí. Konstituuje režijně-scénografické, scénograficko-kostýmní, vizuální koncepce na osobní či daná témata. Je schopen realizovat své myšlenky a koncepty prakticky, autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu ke specifikům scénografie v kontextu současného umění. Uvědomuje si možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů, prezentuje autorský umělecký, scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru. Je samostatným a maximálně aktivním členem tvůrčího týmu, analyzuje téma, kriticky pracuje s informacemi, je asertivní, hledá týmově i samostatně koncepční východiska inscenace, nebo jiného uměleckého díla. Pracuje s celou škálou souvislostí od politicko-sociálních, historických, spirituálních, přes umělecká, etetická, vizuální východiska. V rámci tématu zpracovává klasický textový podklad současnými uměleckými prostředky citlivě k duchu doby pracuje s osobním přístupem, intuicí a podvědomými impulzy. Používá současné specifické strategie analýzy k umělecko-technologickému zpracování témat. Ovládá tvarosloví designu a současné filozofické, umělecké, strategie a rozvíjí je. Rozumí divadelnímu procesu a jeho specifikám. Orientuje se v prostorách divadel, studií, na jevištích různých forem, v site specific prostorech a využívá nové přístupy k chápání v jejich využití. Procesuálně rozvíjí téma, tvoří ilustrace, skici v průběhu komunikace s režisérem. Pracuje s vědomím mezioborovosti umění. Je autorsky aktivní, zvládá základní umělecké a řemeslné výrazové prostředky scénografické tvorby. Umělecky i technicky vytváří projekty od konceptu přes design návrhů, dramatických skic, časoprostorových narativních řad, modelu k plánům v měřítku a jejich realizaci v materiálu a prostoru. Písemně reflektuje svoji práci z osobního i obecného hlediska.
Syllabus (in Czech)
  • ZS: 1/ úkol: Zpracování klasického evropského dramatu vlastními koncepčními postupy se znalostí a rozvíjením současných inscenačních postupů s vědomým předešlých historických řešení. 2/ doplňkový úkol: Videoklip, reklama na volné téma, digitální zpracování. 3 minuty. Pedagog scénografie na Bc stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace ( klipu, jiné formy umění) a řeší základní osnovu scénograficko/režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla, exteriérů. Pedagog vyžaduje po studentech vrcholně aktivní, osobní přístup s kritickými poznámkami, kdy všechny nápady a poznámky jsou konzultovány jako relevantní s odpovědností tvůrců. Studenti se kultivují v umění rozhovoru, přesných formulací, psychologicky se zocelují. 1. týden: 1/, 2/seznámení se s tématy, hledání osobních a společenských souvislostí. 1/ základní kontext díla, představení jiných zpracování podobné problematiky, hledání možností aktuálních strategií inscenování v souvislosti s tématem 2. týden: 1/ Hlubší analýza tématu, textu, intuitivní kresby, asociace, související osobní témata. 3. týden: 1/volné skici, koláže, doprovodné texty, analýza teoretických, uměleckých a osobních přístupů k tématu, definování inscenačních strategií, které vytváří strukturu a celkový postoj k inscenování historických textů, definice důvodů a souvislostí, které komplexně mění psychologii zpracování, slovní a jazykové významy, tělové a gender vztahy, prostorové, materiálové a další souvislosti a konečně pozici diváka v rámci inscenace a tím i specifickou percepci díla a celkového inscenačnímu prostoru. 2./ rozhovor nad tématem, inspiracemi. 4. týden: 1/ skici, ilustrace, vize, asociativní a konceptuální roviny tématu, obrazy, materiály a jejich jazyk, formulace základního koncepčního přístupu, odůvodnění využití prostoru určitým způsobem, tvorba prostoru, komunikace s prostorem. 5. týden: 1/Hrubý komiks-scénosled, základní uzly příběhu, první návrhy prostorové koncepce a jejího vývoje, iracionální vstupy, nedramatické prvky, podrývání příběhu a smyslu, zpochybnění přístupu, jeho zpětná analýza, hledání podvratných hodnot v tématu, 2/ základní rozvržení tématu, cíle a prostředky zpracování, skici. 6. týden: 1/ hledání nových možností, paralelní příběhy, osobní, konceptuální, dekonstruktivní a performativní aspekty procesu, ironické a dvojsmyslné nekorektní obrazy a jejich vizuální akvality, víceúhlovost vnímání a frontální filozofie percepce a její kritika v současných sociálně-vizuálních vztazích a z toho plynoucí vizuální možnosti (pohledu) obrazu. 2/ zpracování nevědomých přístupů, uvolnění a představa časoprostorového uspořádání klipu. 7. týden: 1/ zásadní pozitiva, přínos tématu pro osobní růst, syntéza přístupů, materiálové vzorky, situační skici, druhá verze návrhů. 2/ vzorky záznamů, digitální skici a glosy k tématu, možnosti a struktura příběhu, dramatičnost klipu a její současné podoby, 8. týden: 1/ vývoj návrhů, perspektivy digitální forma, 2/ klip, hrubá verze, světlo, zvuk, dynamika, 9. týden: 1/ definitivní scénosled, finální tvar v prostoru, vývojové řady, světelné stavy, kontrola naplněnosti cílů v prostoru, tvarech, materiálech, situacích. 2/ zpochybnění – hledání dalších rovin a možností. 10.týden: 2/ hlavní body scénáře, atmosféra, práce se střihem, časem, gradací, diskuse. 1/ individuální problémy realizace, řešení specifických problémů, detaily, kontrasty, vztahy. 11.týden: 1/ půdorysy, poslední varianty mobiliáře, designy jednotlivých jednání inscenace, definitivní perspektivní zpracování ručně a digitálně. 2/ fokus, detail, plány, kompozice, struktura 12.týden: 1/model, návrhy, instalace prezentace... 2/ finální tvar, postprodukce. 13.týden: 1/ instalace prezentace, text obhajoby, 2/ rozhovor nad textovou esejí, hledání a ověření formy instalace.
Literature
    recommended literature
  • ZÁLEŠÁK, Jan: Umění spolupráce, Akademie výtvarných umění 2011. ISBN: 978-80-87108-26-0
  • LIPOWETZSKY, Gilles: Éra prázdnoty, Prostor 2003, ISBN: 80-7260-085-0
  • FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity, nakladatelství Na konári 2011, ISBN: 978-80-904487-2-8
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007, ISBN: 978-80-88987-81-9
  • FOUCAULT, Michel: Slova a věci, Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1713-2 https://www.kosmas.cz/knihy/135703/slova-a-veci/
  • CARLSON, Marvin. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006, ISBN: 8088987237
  • VERGINE, Lea: Body Art and Performance : the body as language, Milano: Skira 2000, ISBN: 8881186535 9788881186532 8881186896 9788881186891
  • BARTHES, Ronald: Světlá komora - poznámky k fotografii, Fra 2005, ISBN: 978-80-86603-28-5
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2019/DSCZ301