DIFA:DSCZ102 Costume - Course Information
DSCZ102 Costume
Theatre FacultyWinter 2019
- Extent and Intensity
- 0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 12:00–13:30 0.01
- Prerequisites (in Czech)
- všeobecný rozhled, kreativita a schopnost koncepčního myšlení, vnímání sociokulturních vztahů, sociální inteligence a empatie
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Stage Design (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Learning outcomes (in Czech)
- Student je schopen:
- čtení textu a jeho interpretace;
- základní analýzy postavy, charakteru, typu;
- typologie postavy;
- sestavení interpretačního materiálu;
- kresebných studií a včlenění inspiračních zdrojů;
- aplikace sociokulturních vazeb do studií a návrhů;
- instalace a prezentace vizuální studie;
- vytvoření modelu kostýmu 1:1;
- písemné a ústní obhajoby; - Syllabus (in Czech)
- Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy oděvu, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, tetování, rekvizita, akce).
Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. - Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
- 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy/
- 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
- 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu + ilustrace
- 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
- 6 – 8. týden: 2 fáze – vytváření vlastního příběhu– sociokulturní vztahy nynějšího prostředí a původní předlohy. Práce s osobní historií jako s vědomým zdrojem. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
- 9. - 10.týden:struktura a projektování výstupu / technické a technologické aspekty + upřesnění materiálů
- 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
- 12. – 13. týden: výroba zvoleného objektu 1:1 + příprava prezentace
- 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
- Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy oděvu, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, tetování, rekvizita, akce).
- Literature
- recommended literature
- EWING, William. A.: THE BODY, London: Thames and Hudson 1994, ISBN:-10: 0811807622 ISBN-13: 978-0811807623
- GRONING, K., Anton, F.: Decorated skin, London: Thames and Hudson 2002, ISBN-10: 0811807622 - ISBN-13: 978-0811807623
- MORUS (LEWINSON, Richard) : Světové dějiny sexuality, Praha: Ikar 2007, ISBN: 2007978-80-249-0887-8
- SHARP, Daryl: Slovník základních pojmů psychologie C. G. Junga, Nakl. Tomáše Janečka 2005. ISBN: 80-85880-39-3
- STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše I., Moderní jungiánský výklad pohádek, Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006, ISBN: 80-903715-1-5
- MOLTON, Mary D., SIKES, Lucy A.: Matka, Hetéra, Amazonka, Médium, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0921-8
- not specified
- DUERR, Hans Peter: Sedna aneb Láska k životu, Horus 1997, ISBN: 80-901884-4-3
- JUNG, Carl Gustav, KERÉNYI, Karl : Věda o mytologii, Nakl. Tomáše Janečka 2004, ISBN 80-85880-32-6
- MOORE, Robert, GILLETTE, Douglas: Král, Válečník, Kouzelník, Milovník, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0781-8
- HILLMAN, James: Myšlení srdce a duše světa, Malvern 2013, ISBN: 978-80-87580-39-4
- JUNG, Carl Gustav: Odpověď na Jóba, Vyšehrad 2015, ISBN: 9788074295508
- SANDFORD, John A.: Sny a uzdravení, Nakl. Tomáše Janečka 2003, ISBN: 80-85880-28-8
- JAFFÉ, Aniela: Vzpomínky / Sny / Myšlenky C. G. Junga, Atlantis 1998, ISBN: 80-7108-178-7
- Teaching methods (in Czech)
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 - Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet na základě docházky 75%, odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2019/DSCZ102