DIFA:DRCZ309 Copyright and legal form of th - Course Information
DRCZ309 Copyright and legal form of theatre
Theatre FacultyWinter 2019
- Extent and Intensity
- 1/1/1. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- JUDr. Lenka Valová (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- each odd Wednesday 12:00–13:30 217
- Prerequisites
- Student má absolvovány minimálně 4 semestry studijního oboru divadelní dramaturgie či divadelní režie, má základní znalosti z obasti praktické dramaturgie, režijní práce a divadelního provozu.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Directing (programme DIFA, B-DRAUM)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou práva autorů a práv výkonných umělců, jakož i navazujících vztahů z oblasti ochrany práv duševního vlastnictví tak, aby byl schopen se orientovat v současné právní úpravě autorskoprávní oblasti a byl schopen aplikovat právní předpisy na konkrétní situace v umělecké oblasti .Student tak s porozuměním ovládá technologii autorskoprávních řešení jak vlastní tvorby, tak užívání předmětů autorskoprávní ochrany z hlediska uživatele ( zejména umělecké instituce). Umí tak samostatně vyhledat adekvátní formu nezbytných závazkových vztahů mezi uživateli a nositeli autorskolprávních oprávnění a připravit podklady pro vypracování příslušné licencní smlouvy. Je tak způsobilý k poučené komunikaci s vedením umělecké instituce a uměleckými agenturami (kolektivními správci) při autorskoprávním zajištění realizace umělecké tvorby.
- Learning outcomes (in Czech)
- Znalosti: Student získá základní přehled autorskoprávní problematiky v oblasti dramatického výtvarného umění jak z pozice autora, výkonného umělce, ale i uživatele. Dovednosti: Student umí vyhledat adekvátní možností užití uvažovaných děl či uměleckých výkonů. Dokáže nalézt odpovídající licenční zajištění těchto uživatelských práv. Při jednáních s agenturami a kolektivními správci je schopen přesně formulovat požadavky a posoudit optimálnost jimi navrhovaných řešení. Kompetence: Je poučeným nositelem autorskoprávních oprávnění a umí sjednat požadované závazkové vztahy pro užití práv jiného.
- Syllabus (in Czech)
- Předmět je vyučován v těchto celcích pomocí odpovídající metody výuky:
I. Tvůrčí práva duševního vlastnictví - vymezení základních autorskoprávních pojmů s ohledem na hlavní obor studia dramaturgie a režie studentů pomocí přehledu základních etap procesu vzniku díla a jeho možných užití za pomocí rozboru konkrétních příkladů z praxe
II. Obsah autorských práv osobnostních a majetkových - po řízeném rozboru právního textu studenti řeší zadané konkrétní situace posouzení ochrany práv autora, překladatele, zpracovatele a upravovatele díla a výkonného umělce s důrazem na specifické postavení režiséra
III. Volné užití děl - rozbor problematiky užití pro osobní (provozní) potřebu a bezúplatných zákonných licencí, pomocí konkrétních příkladů je student přiváděn k identifikaci běžných a zejména mezních situací volného užití děl
IV. Licenční smlouvy - studenti jsou po seznámení s obligatorními a nejčastějšími fakultativními náležitostmi licenčních smluv vedeni rozborem konkrétních smluvních textů k porozumění důvodnosti jejich použití s cílem uvědomění si potřebnosti a nezastupitelnosti znalosti autorskoprávní problematiky pro plnohodnotné a odpovědné naplnění uměleckých záměrů
V. Kolektivní správa autorských práv - po předchozím samostudiu dostupných dokumentů DILIA, OSA, INTERGRAM a AURAPONT jsou studenti vedeni k nalezení rozdílů mezi agentážní činností těchto agentur a jejich výkonem povinné a dobrovolné kolektivní správy za využití obecných principů modelových řešení vztahů autor-uživatel-stát
VI. Právní formy existence divadel - popis a základní vyhodnocení možných právních forem existence divadla přivádí studenty k poučenému použití metodiky zřízení divadla v praxi.
- Předmět je vyučován v těchto celcích pomocí odpovídající metody výuky:
- Literature
- required literature
- CHLOUPEK, Vojtěch and A KOL. Smlouvy v divadelní praxi. 1. vyd. Praha: AMU, 2013, 233 pp. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-293-0. info
- Licenční prvky Creative Commons Česká republika online www.creativecommons.cz
- Příslušné právní normy + používání Automatizovaného systému právních informací. info
- Elektronická verze JUDr. Lenka Valová Právo autorské - DIFA JAMU pro příslušný akademický rok. info
- Jiří Srstka Autorské právo v divadle, nakladatelství NAMU 2006. info
- recommended literature
- Michal Šalomoun Ochrana názvů, postav a příběhů uměleckých děl, C.H. Beck Praha 2003. info
- JOHNS, Adrian. Pirátství - boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 2014. info
- Milan Kundera Nechovejte se tu jako doma,příteli, Atlantis 2006. info
- Hana Krejčí Typy právních forem profesionálních divadel v České republice a jejich vliv na řízení divadla,. info
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, samostatná práce studentů s textem zákona, heuristické metody.
- Assessment methods
- K udělení klasifikovaného zápočtu předkládá student seminární práci, ve které prezentuje autorskoprávní řešení reálných dramaturgických plánů divadel. U všech dotčených nositelů autorskoprávního oprávnění a uvádí reálnou cestu jejich získání od příslušných kolektivních správců a uměleckých agentur případně samotných umělců či jejich dědiců. Tato seminární práce je simulací situace do které se absolvent oboru dramaturgie či režie reálně dostane.
- Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2019/DRCZ309