DIFA:DPHZX03 Metody kvalitativního výzkumu - Informace o předmětu
DPHZX03 Metody kvalitativního výzkumu
Divadelní fakultazima 2019
- Rozsah
- 1/1/8. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Monika Šimková (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 18. 10. až Pá 10. 1. každý sudý pátek 12:00–13:30 405
- Předpoklady
- Studium doktorského studijního programu
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, D-DRAUM) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je teoretické i praktické seznámení s metodologií kvalitativního výzkumu a možnostmi jejího využití v sociálních vědách. Studenti jsou nejprve seznámeni s teoretickými východisky kvalitativního paradigmatu. Následně je podrobně rozebráno několik realizovaných kvalitativních projektů a podán přehled strategií a technik používaných v kvalitativním výzkumu. Jádrem kurzu je v postupný rozbor jednotlivých kroků: volba výzkumné otázky - rozhodnutí o vzorku - vypracování schématu rozhovoru - vedení rozhovoru - záznam dat - kódování dat - vytváření nové teorie - psaní výzkumné zprávy.
- Osnova
- Kurz uvádí studenty do kvalitativní metodologie v sociálně vědním výzkumu. Cílem kurzu je studenty provést základními fázemi kvalitativního výzkumného šetření - stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek, výběr výzkumného vzorku, vstup do terénu, tvorbu výzkumných nástrojů, techniky sběru dat, záznam a transkripci dat, analýzu dat, psaní výzkumné zprávy.
- Literatura
- doporučená literatura
- Disman, Miroslav. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. info
- Flick, U. An Introduction to Qualitative Research. London: Sage, 2006. info
- Gavora, P. Sprievodca metodológiou kvalitatívneho výskumu. Bratislava: Regent, 2006. info
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Lektoroval dr. Miloš Kučera, CSc.. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2. info
- Kučera, M. Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia paedagogica 8. Pedagogická fakulta univerzity Karlovy. Praha,1992. info
- Lynn, R. Handling a qualitative data: a practical guide. London: Sage, 2005. info
- Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. info
- Morgan, D.L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Tišnov: SCAN, 2001. info
- Seal, C. Qualitative research practice. London, 2004. info
- Silverman, David 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava:Ikar. info
- Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. info
- Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. info
- Švaříček, R., Šeďová, K. Učební materiály pro kvalitativní výzkum v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2007. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2019/DPHZX03