DJTZ113 Základy scénického zvuku

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
1/3/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
BcA. Jan Škubal (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 8:30–10:00 MARTA, Po 12:00–13:30 MARTA
Předpoklady
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Zvuková technika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student by měl získat teoretické znalosti o tom, jakým způsobem funguje zvuk v návaznosti na divadelní prostředí. Bude seznámen s principem přenosu akustických vjemů na elektrický signál a obráceně. Budou zde představeny technické prostředky pro zpracování a úpravu tohoto elektroakustického signálu. Zároveň si osvojí praktické dovednosti při práci se zvukovými technologiemi.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v základních pojmech akustiky a zejména elektroakustiky
- aplikovat teoretické znalosti z oblasti akustiky a elektroakustiky v divadelní praxi
- pracovat s různými typy mikrofonů
- ovládat základní funkce na analogovém a digitálním mixážním pultu
- zapojit a zprovoznit jednoduchý ozvučovací systém
Osnova
  • - akustika, základní pojmy fyzikální, fyziologické, hudební, prostorové a stavební akustiky
  • - elektroakustika, elektroakustický řetězec
  • - mikrofony, citlivost, směrová a frekvenční charakteristika
  • - konstrukční typy mikrofonů (elektrodynamické, elektrostatické a další)
  • - mikrofony dle způsobu použití (vokálové, nástrojové, studiové a další)
  • - zpracování elektroakustického signálu (gain, ekvalizace, aux a další)
  • - mixážní pulty analogové vs. digitální
  • - grafický a parametrický ekvalizér
  • - dynamické vlastnosti zvuku a možnosti jeho ovládání (gate, kompresor, limitér, expandér)
  • - zvukové efekty: hall, echo, dellay atd. - koncové zesilovače a reproduktorové soustavy
  • - aktivní vs. pasivní reproduktorové soustavy, line-array vs. bodový zdroj
  • - varianty rozmisťování reproduktorových soustav v prostoru, odposlechové monitory
  • - kabeláž a druhy konektorů
Literatura
    povinná literatura
  • J. Škubal, J. Pejcha - Zvuk v divadle (skriptum) JAMU 2005. info
    doporučená literatura
  • Praxe zvukové techniky - Václav Vlachý. info
    neurčeno
  • Hudební nástroje před mikrofonem - V. Zamazal. info
  • Praktická elektroakustika - Ctirad Smetana a kolektiv. info
  • Doc. Mgr. Jan Kolegar: Strojní scénické technologie(skriptum) JAMU 2001. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
Metody hodnocení
Zápočet na základě docházky - absolvovat 75% výuky (30% hodnocení) a písemného testu (40% hodnocení)
Aktivní účast na "zvukařském workshopu" ve Studiu Marta (leden) (30% hodnocení)
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.