DHAZ102 Herecká interpretace textu I

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
0/1/2. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Oxana Smilková (přednášející)
MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (přednášející)
Garance
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Lukáše Riegra - Ateliér činoherního herectví - Děkanát - Divadelní fakulta - Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 14:30–16:00 203
Předpoklady
Navštěvování hodin Herecké výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení slovního projevu studenta s důrazem na osobitost projevu a tvorbu postavy. Ovládání práce s podtextem, emocionální energií, intenzitou a hloubkou interpretace.

Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je student schopen uplatnit základní dovednosti potřebné pro interpretaci uměleckého textu (dramaturgický výklad a pojetí, struktura textu a jeho členění pro potřeby interpretace, práce s proměnou atmosféry, práce s adresátem mluveného projevu atp.).
Osnova
  • Výuka předmětu Herecká interpretace textu vychází z pojetí celistvosti herecké přípravy studenta a jeho práce na roli (vytvoření živé postavy). Proto vyžaduje týmovou a důslednou spolupráci s pedagogem herectví.

    Herecký slovní projev, jeho podtext, emocionální energie, intenzita a hloubka interpretace je jen částí celku hereckého projevu a nachází se v přímé závislosti na celkovém podtextu situací, okolností, cílů a poslání hereckého projevu. Proto výuka tohoto předmětu akceptuje jeho směřování k práci herce na propojení pojetí nejenom literární předlohy (atmosféry, osobitosti autora, historického kontextu atd.), ale také především umění vytvoření živé bytosti v živém jednání, ať už jde o scénu nebo rozhlasové studio.
    Impuls ke slovnímu projevu má vycházet z herecké duše, čímž vytváří jeho smyslový a emocionální podtext. Je spojený s fyzickým jednáním, činnostmi postavy a okolnostmi. Proto v prvním ročníku je tak důležité vést studenta k rozvíjení svobodného osobitého projevu.
Výukové metody
Seminář. Cvičení. Projekt.
Metody hodnocení
Docházka. Uspokojivé výsledky v klauzurních pracích.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022.