DSDZ401 Estetika a filosofie světla I

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Beranová
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DSDL401 Estetika a dramaturgie světla )
-
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
Osnova
  • 1. Seznámení s obsahem, časovým plánem kurzu, charakteristika povinné a doporučené literatury a texty na semináře. 2. Definice metafyzického pojmu světlo, světlo jako estetický a filozofický systém. Zobrazení světla ve výtvarném umění. Literatura na seminář: Povinná: Pojem světlo. - Slovník filosofických pojmů současnosti, Akademia 2005. - Filosofický slovník, Olomouc 1995. - Filosofický slovník, Olomouc 2002. Doporučená: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. 3. Pojetí světla ve starověku a středověku. Starověk - díla Polykleita, Platóna - analogie v tendenci k idealizaci, výtvarné ukázky helénského období - ústup od idealizace k realističnosti. Středověk - světlo jako symbol v křesťanství (A. Augustin, T. Akvinský, Bonaventura), Iluminismus. Rozvoj optiky - zkoumání fyzikálního světla. Umění románské - krajní realismus, gotické - umírněný realismus, pozdně gotické - nominalismus. Malířství: symboly, vertikální kompozice obrazu, dvojrozměrnost obrazu. Literatura na seminář: Povinná: Aristoteles: Poetika, s. 7 - 29 Doporučená: Svoboda, K.: Vývoj antické estetiky, Praha Orbis, 1926 Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky I. (Staroveká estetika), Bratislava Tatran, 1985 Eco Umberto: Umění a krása ve středověké estetice, ARGO 2007 přeložil Zdeněk Frýbort. Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. texty A. Augustina a T. Akvinského z knihy Tatarkiewicz, W.: Dějiny estetiky II. (Stredoveká estetika), Bratislava Tatran, 1988. 4. Heliocentrismus (Koperník, Bruno). Umění jako nositel myšlenek spíše než filosofie. Světlo v renesančním umění (Leonardo da Vinci a jeho sfumato, Brunelleschi, malíři benátského Cinquecenta atd.) Světlo spolu s prostorem jako konstitutivní moment umění, perspektiva v umění. Benátská škola (malířství jako zrcadlo skutečnosti - mimesis) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Smysl obrazu v renesančním obraze světa. Studia, Comeniana et historica 37, 1989. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. Floss, Pavel: Obraz světa a svět v obrazu v Renesanci, in: Studia Comeniana et historica 33, 1980. Floss, Pavel: K typologii renesančního myšlení, Studia, Comeniana et historica 37, 1987 5. Světlo v baroku - dialektika světla a stínu (J. A. Komenský, Caravaggio, Rubens, Rembrandt, Velasquéz, Vermeer van Delft) Literatura na seminář: Povinná: Floss, Pavel: Neokynismus v 16.,17. století, Studia Comeniana et historica 37, 1980. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 6. Novověké pojetí světla: filosofická reflexe umění (Descartes) , psychologická (Locke). Osvícenství, I. Kant – Was ist die Aufklärung? Literatura na seminář: Povinná: I. Kant: Kritika soudnosti, vybrané části Doporučená: I. Kant: Kritika soudnosti, Praha Odeon, 1975 - úvod 7. Revoluce ve zobrazování světla a barvy – impresionisté, Cézanne, Seuratův pointilismus, Van Gogh. Literatura na seminář: Povinná: Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005 Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub.
Výukové metody
seminář, práce s textem, obrazem
Metody hodnocení
Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.