DSCZ302 Costume

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–11:45 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL302 Costume )
Znalosti a dovednosti nabyté v předmětu Kostým v minulých semestrech, schopnost koncepčně řešit zvolené téma v kontextu současného paradigma doby a umění. Znalost historie umění, designu a kostýmní tvorby, materiálových možností, orientace v ekonomické stránce projektu, schopnost kreativity a komunikativnosti. Představivost praktických tělových zákonoitostí při tvorbě kostýmu pro určité herce, ochota zkoumat nové technologie, nové tendence v umění, vědě a filosofii. Dovednost praktického řešení problémů. Ochota formulovat myšlenky v materiálu a prostoru, reflektovat teoreticky svou činnost.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Téma 3Bc roč. je 1/klasická evropská dram. tvorba, realizace ve velkém divadelním domě, 2/videoklip na volné téma. Kostým je jedním ze základních vizuálních podnětů při percepci dramatického díla divadelního, filmového či volného. Může být i samostatným uměleckým dílem, téma kostýmu – oděvu – persony, vnímání těla, tělesnosti a umělecké zpracování tohoto tématu je v současném umění základním tématem. Žijeme v době genderových výzkumů a nového sociálního paradigmatu, který uvolnění problematiky genderu zosřuje a zviditelňuje. Např. téma Queer zastřešuje výraz pro seskupení sexuálních menšin a také popis vznikajícího teoretického modelu, který se vyvinul z tradičních LG studií, nové genderové identity, neodpovídající obrazu heteronormativní společnosti. Pojem Queer má sociopolitický, ideový i vizuální význam, který se v oboru kostýmní tvorby jasně otiskuje. Předmět zkoumá a analyzuje téma jak obecně tak konkrétně v celé jeho šíři od historických, spirituálních, rituálních, politických, komerčních, uměleckých, estetických, souvislostí přes osobní, současné módní, vědecké, vizuální, technologické inspirace. Ctí médium, kterým se se vyjadřuje v jeho všech možnostech obsahových a technických. Cílem předmětu je dospět k otázkám a odpovědím, které studentky vedou k vytvoření kostýmu (koncepce), dávající možnosti divákovi sledovat paralelní příběh tématu skrze vizuál, přičemž nejde o ilustraci textu. Cílem je aby studentky čerpaly materiál pro tvorbu z jakýchkoli zdrojů tak aby výsledný koncept - tvar odpovídal představě a cíli umělce vyjádřit určité i velmi sporné obrazy. Vyjadřuje postavu dramatu vcelkové i určitých fázích příběhu. Studentka zná historické, esteticko-materiálové, esteticko-politické, psychologické a další souvislosti a s nimi operuje při tvorbě vzniku autorské koncepce a osobního pojetí dramatické postavy v procesu děje. Předmět učí adekvátnímu vyjádření, které požaduje zvolené téma, práci s časovým plánem inscenace, filmového či jiného díla. Učí se téma zpracovat v celé šíři souvislostí, procesuje záznamy písemné a obrazové, tvoří ilustrace, skici situací, scénosled, samotné návrhy kostýmů, střihy, materiálové vzory. Je vedena k práci s kostýmem v prostoru, v jeho choreografických, světelných vlastnostech. V případě scénicko-kostýmní koncepce studentky tvoří celistvý vizuál představení, interpretují text na základě osobních zkušeností i objektivních souvislostí, učí se dialogu s členy tvůrčího týmu a schopnosti pracovat s dílnami na procesu výroby díla. Učí se být tvůrčí, flexibilní a komunikativní. Učí se teoreticky odůvodnit a zasadit do kontextu svoji práci, být kritické, kreativní a písemně práci popsat a obhájit.
Learning outcomes (in Czech)
Studentka má profesionální odborné znalosti a dovednosti v oboru kostýmní tvorby. Je schopna autorsky vytvořit umělecké dílo, Tématizovat a analyzovat východiska práce/textu, zpracovat a realizovat zadání v kostýmově-scénografické koncepci i jako autorské dílo ve všech jeho složkách. Zkoumá a aplikuje nové tvůrčí umělecké a technologické přístupy v souvislosti s ostatními obory. Pracuje s kontextem současného společenského paradigmatu, rozvíjí ho. Interaguje s ostatními složkami jevištního(1)či volného díla (2) jak na akademické úrovni tak v dialozích s kolegy, odborníky a pedagogem. Profesionálně ovládá základní umělecké a řemeslné výrazové prostředky kostýmní tvorby v historickém i současném kontextu, má tendenci rozvíjet obor dále v souvislosti s vývojem umění a technologií. Je připravena k maximální kreativní komunikaci v uměleckém i technickém týmu, je schopna v návaznosti na základě kostýmních návrhů vést jejich realizaci v dílnách. Je flexibilní při zvládání tvůrčích a výrobních těžkostí. Umí umělecky a technologicky vytvořit a komunikovat projekt od celkového konceptu, designu návrhů v měřítku, barvě, materiálu, přes scénosled, návrhy a tvorbu doplňků a masek, dramatických skic, situací a choreograficko-kostýmní problematiky. Skicuje časoprostorové narativní řady, vývojové změny v pojetí postavy v měřítku a zná jejich realizaci v materiálu a objemu, ovládá základní historické a současné střihy, technologii šití, či jiné potřebné techniky tvorby kostýmu. Rozumí divadelnímu procesu a jeho specifikám. Používá pro svou práci všechny dovednosti a znalosti současných uměleckých i divadelních forem a strategií, orientuje se v nich a kriticky je používá. Pracuje s dvojsmyslem, asociacemi, podprahovým vnímáním, klišé, kýčem, spiritualitou, estetikou, politikou těla a oděvu v jeho současných i historických strategických aspektech. Ovládá možnosti kreativního přesahu kostýmní tvorby do dalších či nově vznikajících oborů. Prezentuje originální umělecký výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru. Je schopna kritické reflexe, zpětné analýzy své práce. Umí se vyjádřit písemně při obhajobě práce na veřejnosti.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně-scénograficko-kostýmního řešení zadaných témat, jehož je kostým integrální součástí s přesahem do vytvoření celkové podoby díla. ZS: Téma: 1/ klasické evropské drama, literatura, velký divadelní dům. 2/videoklip, digitální zpracování 3 minutového projektu jako autorské dílo, téma volné. 1.týden: zadání témat,literatury, hledání osobních souvislostí 2.týden: úkol 1/Analýza tématu, textu v osobních a společenských vztazích, asociativní řady, typy, analýza jednotlivých rolí 3.týden: 1/skici, koláže, ilustrace, doprovodné texty, inspirace u teoretických a uměleckých přístupů k tématu či paralelních témat, materiály 4.týden: 1/formulace základního koncepčního přístupu, analýza - kritika, jednotlivé kostýmy v časové ore inscenace, vztah, kompozice všech postav v určitých bodech inscenace, časová osa koncepce 5.týden: 1/Komiks-scénosled, základní uzly příběhu, materiály, barva, světlo, kompozice v čase a prostoru 6.týden: 1/zpochybnění přístupu, jeho zpětná analýza, hledání podvratných hodnot v tématu, 7.týden: 1/ Temná noc, pochybnosti x možnosti, paralelní příběhy, nevědomé přístupy, osobní x konceptuální, vize 8.týden: 1/ Zásadní pozitiva, přínos tématu pro osobní růst, syntéza přístupů, materiálové vzorky, siluety, kontrastní stavy, uzlové situace, prověření konceptu. 2/úkol- klip. osobní přístup, asociace, inspirace, definování otázek, analýza souvislostí, forem, umělecké vzory, aplikace, 9. týden: 1/hotový scénosled, finální kostýmy v dram.situacích v prostoru (prac. modely-střihy), světelné stavy, emocionální a konceptuální cíle v souvislostech, barvách, tvarech, materiálech 10.týden: 2/digitální skici a koláže, grafika, kostým - objekt,fokus, detaily, celek, plány, hlavní body scénáře, diskuse, časová koncepce, 1/ celkové řešení. 11.týden:1/návrhy kostýmů, doplňků, masek v časové ose, formát A3, materiály, práce na kostýmu (1:1), 2/ ukázky videí, zvuk, rytmus, střih, uzlové body, 12.týden: 2/klip - zásadní obrazy konzultace, střih, zvuk, celkový přístup, 13.týden: 1/finální konzultace, možnosti instalace, text 2/poslední návrhy na změny, textová esej, možnosti instalace. Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, přizvanými odborníky podle potřeby,konfrontací se studenty režie a dramaturgie.
    Průběžná výuka je zakončena akademickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle.
    Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách.
    Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla.
    Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení
    Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla
    Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů.
Literature
  • L. Kybalová, Encyklopedie módy, 1973. info
  • L. Kybalová, Dějiny odívání, 1996. info
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
  • Století módy, Ch. Sellingová, Slovárt 2000 The story of World opera, London 1961. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2018, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2018/DSCZ302