DIFA:DRTZ208 Audiovizuální praktikum - Informace o předmětu
DRTZ208 Audiovizuální praktikum
Divadelní fakultazima 2017
- Rozsah
- 0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Marek Petřík (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- každé liché úterý 14:30–17:45 408
- Předpoklady
- EVER( DRTL208 Audiovizuální praktikum )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, B-DRAUM)
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Student získá potřebné dovednosti v práci s obrazovou záznamovou technikou (kamera, digitální zrcadlovka), zvukovou technikou, a střihovými programy a postupy. Cílem je, aby student byl schopen zcela samostatně a nezávisle realizovat audiovizuální díla za použití současné audiovizuální techniky. Předmět je koncipován v přímé návaznosti na předmět Audiovizuální projekt.
- Osnova
- Základy práce s DSLR (expozice, ostření, nastavení barevné teploty)
- Základy kompozice (statická, dynamická, velikost záběru, aktivní a pasivní prostor, zlatý řez, pravidlo třetin, kamerová perspektiva = nadhled a podhled, velká a malá hloubka ostrosti, kompozice přes rameno)
- Základy praktického střihu v nelineárním střihovém programu (NLE).
- Základy natáčení se zvukovou filmovou technikou (směrový mikrofon, mikrofonní tyč, asynchronní zvuk)
- CVIČENÍ: „Minimalistický filmový dialog s překvapivou pointou.“ (Studenti vytvoří samostatně ve štábu krátkou filmovou miniaturu podle svého vlastního scénáře. Každý student se vystřídá na všech produkčních pozicích. Výhody a nevýhody natáčení s digitální kamerou vs. digitální zrcadlovkou (estetika a příklady jejich využití).
- Improvizace v natáčení dokumentárních filmů – možnost improvizace podmiňuje dokonalé zvládnutí techniky (pohyb v terénu, komunikace s respondenty, vedení rozhovoru, ostření)
- Základy střihové skladby a základní střihové koncepce (kamerová osa, vztahová osa, směrová osa, zlatá pravidla střihu, změna úhlu, změna velikosti záběru, střih v pohybu, kontinuita pohybu, střihová interpunkce, funkce prostřihů)
- CVIČENÍ: „Obrazová poetická reportáž“ (Studenti vytvoří reportáž z aktuální události pouze za pomocí obrazu, důraz je kladen na vyjádření atmosféry události.)
- Literatura
- povinná literatura
- Základy střihové skladby, Josef Valušiak, vydala Akademie múzických umění v Praze, filmová a televizní fakulta, katedra střihové sklady, 3. rozšířené vydání, Praha 2005. info
- neurčeno
- Aumont, Jacques: Obraz. AMU, Praha 2006. info
- Bláha, Ivo : Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. V Praze : Akademie múzických umění, 2004. info
- Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
- Nichols, Bill: Úvod do dokumentárního filmu,Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze,Praha 2010,ISBN 978-80-7331-181-0. info
- Roland Barthes: "Světlá komora", Archa Bratislava, 1994. info
- Valušiak, Josef: Střihovou skladbou k n-té dimenzi, ISBN 80-85883-58-9. info
- Výukové metody
- cvičení, instruktáž, metody vytváření dovedností, diskuzní metody, samostatná práce studentů
- Metody hodnocení
- zápočet na základě aktivní účasti na cvičeních ve výuce, znalosti doporučené literatury a odevzdání dohodnutých zadání
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2017/DRTZ208