DDMZ316 Basic theory and production KKP

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
1/1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Zdenka Hubáček Kujová (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Blanka Chládková
Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each odd Monday 16:15–19:30 107
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování II. bakalářského stupně studia oboru divadelní manažerství.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět zaměřený na téma kulturních a kreativních průmyslů naučí studenty terminologii ale také pochopení hlavního konceptu vymezení kreativních odvětví mezi ostatními průmysly a znalostní ekonomikou.
Znalosti atributů kreativních měst jsou nezbytné pro chápání umění, kultury, kreativity v rozvoji města předpokladem pro producentskou činnost manažerů v kultuře a kreativních odvětvích.
Cíle předmětu:
▪ Seznámit studenty se základy konceptu kulturních a kreativních průmyslů a používanou terminologií, historií a vývojem této disciplíny.
▪ Uvést studenty do problematiky definice kreativních průmyslů, přístupy osobností, rozdíly dle zemí, náročnosti mapování a analyzování kreativních odvětví na základě NACE.
▪ Podrobně probrat jednotlivá kreativní odvětví a jejich charakteristiky na příkladu města Brna, Zlína a České republiky.
Syllabus
  • - Úvod do oblasti kreativních průmyslů - Historický vývoj od 20. století - Obsahové vymezení – kulturní sektor, kulturní průmysly, kreativní průmysly, kreativní ekonomie, kreativní třída/milieu, kreativní klastry - Kreativní města, historie, atributy, hodnocení - Kreativní průmysly v ČR – satelitní účet kultury, mapování IDU - Kreativní průmysly v EU a ostatních zemích - přístupy - Kreativní trident, kreativní index, nový kreativní index - Kreativní průmysly a Evropská unie, program Creative Europe, kreativní města UNESCO - Jednotlivá kreativní odvětví - Podnikatelská dimenze kulturních a kreativních odvětví - Inovace a spillover efekty - Nástroje podpory kreativních průmyslů - Kreativní centra – revitalizace brownfields tažené kulturou - Budoucnost kreativních průmyslů a kreativních měst
Literature
    required literature
  • Cikánek, Martin: Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku. ISBN: 978-80-7008-231-7.. Online info
  • Howkins, J.: The Creative Economy: How People Make Money from Ideas, Penguin Books, 2001.. Online info
  • ŽÁKOVÁ, Eva and A KOL. Kulturní a kreativní průmysly v ČR. Online. Institut umění - Divadelní ústav, 2011. 392 pp. ISBN 978-80-7008-009-2. [citováno 2024-04-24] URL info
  • FLORIDA, Richard. The Rise Of The Creative Class. Online. United States: Basic Books, 2002. 434 pp. ISBN 978-0-465-02477-3. [citováno 2024-04-24] URL info
    recommended literature
  • DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. 2. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. Online info
Teaching methods (in Czech)
Kombinace přednášky, semináře a cvičení. Samostudium dle doporučených pramenů. Exkurze do vybraných kreativních coworkingů v Brně.
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet, jehož udělení je podmíněno: • 80% aktivní účastí v hodinách, • zpracováním průběžných drobných úkolů, • seminární práce (téma bude upřesněno).
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2017, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2017/DDMZ316