M6011 Základy multimediálních technologií

Divadelní fakulta
zima 2016
Rozsah
2/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Hrůza (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Předpoklady (např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):
nespecifikováno
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
(očekávané cíle výuky a kompetence, které student získá, tedy co se v předmětu naučí, co bude umět vykonávat, vědět atd.): Studenti se seznámí s principy tzv.grafických programovacích prostředí, s možnostmi využití profesionálních softwarových řešení pro multimediální prezentace, jak projektovat a realizovat interaktivní audiovizuální instalaci, multimediální performance. Dále s problematikou tvorby autorského rozhraní (fyzický či virtuální interface) s možností využít lineární nebo nelineární dějovou linii vytvářenou v reálném čase - tvorba a používání hyper-strukturálních kompozic s intermediálním přesahem. Orientace v možnostech široké škály nástrojů pro tvorbu interaktivních multimediálních děl, instalací, práci s obrazem a zvukem v reálném čase, multimediálních performancí, interaktivních scénických prvků.

Osnova
  • Umístění: FaVU VUT, Údolní 19, Učebna č. 302; rozvrhový termín: pondělí 10.00 - 11.50 hod. (POZOR: termín zahájení ak. roku na FaVU: 22.9.2014)

    *Zimní semestr:
    Předmět je zaměřen na teoretické i praktické aspekty problematiky multimediálních technologií. Přehled profesionálních softwarových a hardwarových řešení, které se momentálně běžně používají pro multimediální prezentace, tvorbu specifických prostředí, VR a práci s prostorem, interaktivní instalace a živé akce. S tím souvisí také problematika tvorby autorského rozhraní (interface), multimediální performance a používání hyperstrukturálních kompozic s intermediálním přesahem. K tomu je zaměřena praktická část kurzu, která představuje úvod do práce se softwary typu Max/MSP/Jitter a PureData (v zahraničí dnes nejvyužívanější nástroje pro realizaci profesionálních multimediálních prezentací a instalací, nebo pro práci s obrazem a zvukem v reálném čase). Také budou samozřejmě prezentovány jejich alternativy typu EyesWeb, Processing, Adobe, Flash.

    *Osnova:
    1. Teoretický úvod do problematiky, objasnění historických souvislostí, vysvětlení pojmů "interaktivita", či "intermedialita", atd.

    2. Představení široké škály nástrojů, přístrojů a technologií pro realizaci interaktivních systémů, multimediálních instalací, audiovizuálních performancí, atd.

    3. Ukázka nejpoužívanějších programů, nabídnutí možné alternativy, srovnání nástrojů, které ctí modulární principy multimédií. Podrobnější seznámení s možnostmi tzv.grafických programovacích prostředí a uvedení možností jejich následné aplikace do osobních interaktivních projektů.


    * Životopis pedagoga:
    * MgA. Tomáš Hrůza
    V letech 1998-2004 studoval v ateliéru Video na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Získal stipendium Nadace pro současné umění Praha a cenu děkana Fakulty výtvarných umění VUT v Brně. V letech 1993-98 byl členem divadelního sdružení Studio dům při divadle Husa na Provázku. Zúčastnil se workshopu Landscape of Desire, CUM-ERA pod vedením Waynea Barkera (2002). Vytvořil interaktivní video pro scénický projekt Arnošt Parsch - Tichá krajina na brněnské JAMU (režie: Rocc, 2003). Spolupracoval na intermediálním projektu Tout Les Directions v Brně (hudba-tanec-obraz, 2003) a na inscenaci Janáčkovy opery Rákos Rákoczy v režii Magdaleny Švecové (JAMU, 2004). V rámci projektu Bušení do železné opony se představil jako inscenátor ve Stavovském divadle s operou MrTVÁ? (režie: Rocc, 2004). Interaktivní projekce vytvořil pro inscenace oper 2x Martinů v pražském divadle Komedie (režie: Dan Balatka, 2004), Smrt vojáka v divadle Reduta v Brně (režie: Magdalena Švecová, 2005) a k opeře Lacrimae Alexandri Magni - Slzy Alexandra Velikého (Rocc) ve Stavovském divadle v Praze.
    V součastné době vede předmět Interface & Software na brněnské fakultě výtvarných umění (FaVU) VUT a na HF JAMU vede předmět Scénické využití videa. Také realizuje praktické dílny se zaměřením na interaktivní umění a program Max/MSP/Jitter.
Literatura
  • Lev Manovich The language of New Media. MIT Press. info
  • Herbert M. McLuhan Jak rozumět médiím. Praha, Odeon 1991. info
  • Herbert M. McLuhan Člověk, média a elektronická kultura. Brno, Jota 2000. info
  • Miller Puckette Theory and Technique of Electronic Music University of California San Diego2003. info
  • Rokeby, David Very Nervous System. 1986 - 1990. info
  • Szczepanik, Petr, Intermedialita. CINEPUR : rejstříky : č. 29/září 2003. info
  • 120 Years of Electronic Music; http://www.obsolete.com/120_years. info
  • Artmuseum.net, Pioneers; http://www.artmuseum.net/w2vr/timeline/timeline.html. info
Výukové metody
2 hod./týden (přednáška)
Metody hodnocení
Zápočet.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019.