DRBZ103 Herecká výchova

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
0/4/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Petr Oslzlý
Petr Oslzlý Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Petr Oslzlý Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 203, Fri 10:15–11:45 203
Prerequisites (in Czech)
EVER( DRBL103 Herecká výchova )
Požadavky vycházejí z úspěšně vykonaných přijímacích zkoušek.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Iniciace hercova těla a psychiky jakožto nástrojů umělecké tvorby a nastoupení cesty jejich rozvoje a uvědomění směrem k osobnostně podmíněné umělecké tvorbě. Rozvoj improvizačních schopností v rovinách já teď a tady, já v jiných okolnostech a já jako někdo jiný s narůstající mírou zadaných a v improvizaci respektovaných, a tvůrčím způsobem využívaných, kvalit. U studentů režie a dramaturgie je kladen akcent nikoli na praktické herecké dovednosti, ale chápání souvislostí herecké tvorby a schopnost iniciace a analýzy herecké akce.
Syllabus (in Czech)
  • Cestu rozvoje předpokladů herecké tvorby počínáme tzv. každodenními a nekaždodenními cvičeními, přičemž první rozvíjí základní mechanismy lidského chování a jednání v podmínkách umělé (později jevištní) skutečnosti (pozornost, senzomotorická a emocionální paměť, následnost fází lidského jednání atd.), druhá pak specifické předpoklady a zákonitosti jevištního výrazu (s využitím např. cvičení Mejercholdovy biomechaniky atd.). Jde o období proměňování „osobního těla“ studenta v umělecký nástroj herce. Imaginativní myšlení, cítění a jednání je pěstováno pomocí stále rozvíjeného souboru psychosomatických cvičení. Ta vycházejí z různých principů lidského řešení konkrétních či smyšlených problémových situací a jsou využívána k nacházení originálního, osobnostně podmíněného jevištního jednání a výrazu. (Základními cvičeními tohoto typu jsou např. „zveřejněná vnitřně interiorizovaná hra“ či „jednání v bezprostředním dialogu“ prof.J.Karlíka.) Těmito cvičeními jsou vytvářeny krátké herní projekty, vedoucí k osobnostnímu rozvoji studentů, rozvoji specifické jevištní kreativity a pocitu bytostné přítomnosti v umělé jevištní skutečnosti. Jsou předpokladem pro rozvoj jednání v interakci s dalším hereckým partnerem a partnery. Později pak pro proces tvorby dramatické postavy a jejího jednání.
Literature
  • BERNARD, J. Co je divadlo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 332 s. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
  • Grotowski, J.: Texty 1-3, zprac. J.Pilátová. PKS Praha 1990. info
  • LUKAVSKÝ, R. Stanislavského metoda herecké práce . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
  • Moshé Feldenkrais, Feldenkraisova metoda, Pohybem k sebeuvědomení, Pragma 2005. info
Teaching methods (in Czech)
Cvičení
Assessment methods (in Czech)
Zápočet na základě práce v průběhu semestru a předváděček
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2016/DRBZ103