DFDZ105 Herecká tvorba

Divadelní fakulta
zima 2016
Rozsah
0/4/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Dalibor Buš (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 14:30–17:45 301
Předpoklady
EVER ( DFDL105 Herecká tvorba )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu je vytváření herecké dovednosti prostřednictvím cvičení divadelní improvizace ve verbálních i neverbálních situacích. Důraz je kladen na smysl pro hru ve skupině, smysl pro adaptaci a invenčnost, naslouchání vlastním impulzům a jejich následný vývoj. V rámci předmětu budeme také cvičit fundamentální situace abstrahované z komedie dell'arte v souvislosti s předmětem Divadlo masek.
Osnova
  • Studenti se seznámí a osvojí si elementy scénického hraní a základní pojmy a nástroje hereckého umění. Protože důraz je kladen na práci s impulsem, rozmachem, vzepětím, podporuje předmět naslouchání vlastní hře a naslouchání partnerovi, smysl pro skupinu, smysl pro hru, smysl pro improvizaci dialogu mezi tím, co je možné dělat, co herec chce dělat, co chce dělat partner a co nabízí prostor. Protože studenti diskutují a zaznamenávají postup cvičení, začínají si zvykat na konstruktivní komunikaci ve skupině, které je užitečná jak při vyučování, tak při tvorbě inscenací, čímž si osvojí také pedagogický přístup. Přes heuristické cvičení a krátké výklady/přednášky, provedené přímo na jevišti, se studenti přímo seznámí a osvojí si základní elementy režie – význam divadelního prostoru, vedení improvizující skupiny, rysy divadelních žánrů.
Literatura
    povinná literatura
  • Brook, Peter : Prázdný prostor. Praha, 1988. info
  • Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví: Tvůrčí proces ztělesňování. info
    doporučená literatura
  • Brook, Peter : Nitky času: memoáry. Praha: Divadelní ústav, 2004. info
  • Brook ,Peter: Pohyblivý bod (Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987). Praha : Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. info
  • Brook, Peter. Prázdný prostor. Praha, Panorama, 1988, 229 str. info
  • Grotowski, Jerzy: Divadlo a rituál. Texty 1965 - 1969. Bratislava : Kalligram, 1999. info
  • Stanislavskij, K. S.: Můj život v umění. Praha 1941. info
  • Johnstone, Keith. IMPRO: Improvizace a divadlo. AMU 2014
  • Spolin, Viola. Improvisation for the theatre. Evanston: Northwestern University Press, 1999
Výukové metody
Opírat se budeme o improvizační cvičení ve skupině, případně trojicích a dvojicích, s výkladem pedagoga, který klade důraz na autenticitu hry: práce s okamžikem, impuls, fantazie, odstup, hravost.
Metody hodnocení
Studenti budou veřejně prezentovat vybraná cvičení, písemně zaznamenávat protokoly cvičení a analyzovat pojmy, na kterých byly založeny výklady a diskuze během vyučování. Tato kolekce cvičení bude zakládána do jejich poznámek.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2016/DFDZ105