DFDZ101 principles of physical theatre 1 - interpretation of impetus

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
0/10/0. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Contact Person: doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 10:15–13:30 013, Tue 10:15–13:30 202 and each even Wednesday 16:15–19:30 301
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DFDL101 Základy fyzického divadla 1 – interpretace impulzů )
žádné předpoklady
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
A. Souhrn Celý první semestr se věnujeme dramaturgickému potenciálu tanečního pohybu a tělesného mimu. Tohoto tématu se během semináře dotýkáme soustředěností na narace slovní a narace pohybovou. Následně prohlubujeme tento divadelní směr tvorby při práci na Figurách a Chóru, a to jak individuálně, tak kolektivně. 1. Uchazeči se seznamují s postupy budování pohybového dramatu a choreografie a budovaní vypravění, ktery oni zděli. 2. Vybudují sólo na téma Figury a naučí se strukturovat improvizované setkání dvou sól. 3. Uchazeči vytvoří tři krátké kolektivně zpracované kusy, ve kterých je chór hlavní postava. B. Narace (storytelling) ve slovech, v gestech a v pohybech Učení probíhá v rámci týdenního soustředěného semináře a dílny před začátkem pravidelné semestrální výuky. Studenti jsou uvedeni do techniky storytellingu (budování a sdělení příběhu slovně) a paralelně se věnují choreografii a stavbě pohybového dramatu. Vycházíme společně z psaného příběhu, který je rozpracován do pohybového díla a nabízí téma k tvorbě dalších příběhů, ty slovních. Studenti získávají znalosti o mnohých tvůrčích postupech a prakticky tvoří, prezentují a reflektují své práce. C. Prace na téma Figura Vytvořit figuru Práce na Figuře v divadelním kontextu znamená dávat větší důraz na těla herce (v jeho činnosti a hlavně v jeho vnímání) – abychom mohli vytvořit Figuru, musíme klást důraz na materiálnost, tzn. formy, struktury, dynamiky, výstavby atd.… Stát se Figurou Jako v klaunérii se herec musí stát „průhledným“, aby mohl být prostorem pro nadosobní nebo podvědomé sily. To nepopírá jeho charakter a hru s charakterem, ale obrací se ke kořenům charakteru. Za tímto pedagogickým účelem upřednostňujeme práci s impulzem a práci s percepcí a reakcí. Das Unheimliche Necháme vyrůst neznámé v známém, podivné v každodenním, neviditelné ve viditelném, obludnost v dokonalé formě, a proto práce s Figurou zostří pohled herce-autora a režiséra na jevištní tvar a umožní jim zpřesnit a sdělit svou osobní poetiku. Budování choreografie a improvizace Student je vedený k tomu, aby našel inspiraci v malbě a oživil jednu figuru. Staví její pohybový projev (choreografii a pohybové drama). Uchazeči se naučí strukturovat improvizované setkání mezi dvěma sóly. D. Chór jako hlavní scénická postava V rámci přípravy na druhý semestr a ve spojitosti s prací na figurách se věnujeme divadelnímu chóru. Student se setká s hrou s neutrální maskou, která pomůže studentovi opustit své zlozvyky a psychologickou zátěž, umožní mu prohloubit prožitek a představivost a otevře imaginaci uchazečů k rozmanitosti světa. Uchazeč se naučí prociťovat, což zaručí autentičnost jeho scénické činnosti (dle pořadí: to sense, to feel, to act). Chór učí otevřenosti a odevzdanosti ke světu a k partnerům. Student se naučí hrát si s pozicí major/minor a začne vnímat rozdíl mezi "play" a "game". Chór se stane hlavní jevištní postavou a tím nabídne zrcadlení naší společnosti. Student reflektuje, který aspekt naší lidské společnosti chce uvést do popředí. Při inscenování se studenti naučí vnímat atmosféru inscenace, dynamiku hry a vytvoří společně (devised proces: negociate instead of confrontating) deseti minutové inscenace, vyvinuté od určeného inspiračního zdroje (báseň či malba) do pohybového divadla a taneční choreografie.
Syllabus (in Czech)
  • Vic o figurách / Práce na téma figury A. Vytvoření Figury: zintenzivnění „materiálnosti“ divadelního tvaru Práce na téma Figura v divadelním kontextu pro nás znamená vytvořit na scéně Figuru a co nejméně znázorňovat nepřítomné. Když něco znázorňujeme, když „reprezentujeme“, scénický tvar (jinými slovy divadelní přítomnost) se stane znakem něčeho nepřítomného a tento tvar se vyprázdní. Když naopak vytvoříme Figuru, zintenzivníme scénický tvar a přítomnost, která se podle slov Etienna Decrouxa stane „invazivní“ pro diváka. Ale jak vytvořit Figuru na scéně? Akrobatické či choreografické figury jsou výsledkem povedeného dialogu mezi geometrií a pohybem. Přitom můžeme pracovat i s něčím jiným než s geometrií na scéně. Je možné například používat impuls, určenou dynamiku, organičnost pohybu nebo určené psychofyzické stavy, specifické impulzy, ale také kvalitu slova a rytmus projevu. Tyto jevy si teď obecně pojmenujme jako „materiálnost divadelního tvaru a přítomnosti“. Vytvořit figuru znamená vést dialog nebo pracovat s materiálností. Osoba se stane Figurou, když se nechá unést materiálností. Když se režisér Romeo Castelucci nazývá „poutníkem hmoty“, je rovněž tvůrcem Figury. B. Figura a postava: průhledný herec Zkusme definici Figury přenést z malířského kontextu do divadelního. Když Tizian maluje Krista, maluje Figuru Krista, i když se inspiruje modelem. Když maluje fyzika Giana Giacoma Bartolottiho da Parma, maluje potrét tohoto člověka a zachycuje charakter jeho osobnosti. Mohli bychom tím pádem dát na jednu stranu osobu (model) a Figuru, a na stranu druhou charakter osobnosti a postavu (historickou). V divadelním kontextu se toto rozdělení může chápat následovně: Figura se objevuje, když herec nese neosobní psychické stavy (např. state of grace, state of universal pardon), kdežto Postava se objevuje, když herec nalezne rezonanci mezi svým osobním charakterem a charakterem určité fiktivní či existující osobnosti. Když dovedeme toto rozdělení mezi Figurou a Postavu do extrému, můžeme říct, že herec-Figura ztrácí svůj osobní charakter a stává se „neviditelným“ (podle slov Yoshi Oida) nebo průhledným. To znamená, že se stane polem pro hru a boj nadosobních sil, dynamiky, emocí a stavů. Když herec naopak hraje postavu, projevuje rysy svého charakteru, které rezonují s charakterem hrané postavy. Stává se do jisté míry „viditelným“, „neprůsvitným. Mohli by jsme dokonce mluvit o dvou rozdílných typech jevištního tvaru a přítomnosti. Herec-Figura se tvaruje a zpřítomňuje, když se nechá napadnout silami, které ho přesahují. Herec-Postava se zpřítomňuje a tvaruje, pokud je nejvíc jeho osobních rysů zaměstnáno, aby ztělesnilo jednu postavu. Přeženeme-li to, můžeme mluvit o rozdílu mezi přítomností bytí (u Figury) a přítomnosti vlastnění (u Postavy). C. Das Unheimliche: „DaZ Figur“ Divák vytváří Figuru tím, že se nechá unést materiálností divadelního tvaru, a herec se stane figurou tak, že sebou nechá procházet nadosobní sily. Postava nás udrží ve světě známého, ale Figurou se v tom samém světě necháme unést podivností, nadosobní materiálností a sílou. Tvůrci skupiny Mossoux-Bonte, kteří se neustále inspirují malbou a „materiálností“ scénické činnosti, často odkazují na Freudův koncept Unheimliche (1919). Objev podivného v rozpoznatelném světě vytváří kognitivní disonanci, která divákovi naruší existující řad (jako jej narušuje i touha), znepokojuje (jako zamilovanost), vyprovokovává k přemýšlení (jako paradoxy). Přijme-li divák Figuru, Figura posune jeho zvyky, změní úhel pohledu či naruší stav citů. Je nutné, aby se podivnost objevila v každodennosti – bez toho se Figura stane jen něčím bizarním nebo neforemným a přestane být Figurou. Figura existuje tedy jako tenze mezi partikulárním a nadosobním, mezi materiálním a transcendentálním. Přivádí nás k mysteriu inkarnace.
Literature
    required literature
  • Antonin Artaud: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann a synové, 1994. info
  • Carriére, Jean-Claude: Vyprávět příběh. Praha 1995. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • E. Decroux: World on Mime, Poesia, J.L. Barrault, Leabhart: Mime and postmodern theatre, E. Lehnuta: stati v časopise Světové divadlo, J. Hyvnar: Francouzská divadelní reforma a dal., L. Petišková: Cirkus naděje. info
  • Hyvnar, Jan - Francouzská divadelní reforma (Praha, 1996). info
    recommended literature
  • Bachelard Gaston, Voda a sny. Esej o obraznosti hmoty. Praha 1997 The way of Acting, Tadashi Suzuki The invisible actor, Yoshi Oida The body speaks, Performance and expression, Lorna Marshall. info
  • Barba, Eugenio - Savarese, Nikola. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Praha, Divadelní ústav: Nakladatelství Lidové noviny, 2000, 825 str., ISBN 80-7008-109-0 (DÚ), ISBN 80-7106-369-X (NLN). info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • Grotowski, Jerzy: Divadlo a rituál. Texty 1965 - 1969. Bratislava : Kalligram, 1999. info
  • Mastery of Movement, Laban, PAPERBACK Publisher: Princeton Book Company Publishers ISBN-13: 9780746305270 ISBN: 0746305273 The Thinking body; a study of the balancing forces of dynamic man, Mabel E. Todd, ISBN 0-87127-014-5, Penninghton, N.J. :Dace Horizons. info
  • Oida, Yoshi, The invisible actor, London : Methuen Drama, 1995
  • Leabhart, Thomas, Etienne Decroux, Routledge, 2007
  • Souzenelle (de), Annick, Symbolismus lidského těla, Malvern, 2010
  • Suzuki, Tadashi, The way of acting : the theatre writings of Tadashi Suzuki, translated by J. Thomas, New York, NY: Theatre Communications Group, 1986
Teaching methods (in Czech)
cvičení, dílna, projekt
Assessment methods (in Czech)
A. Studenti budou písemně redigovat protokoly cvičení prováděných během zářijového semináře a přepisovat komentáře, které doprovázely tato cvičení, a definovat hlavní pojmy. Tato kolekce zaznamenaných cvičení bude shromážděna v jednom sešitu, jehož kopii obdrží všichni studenti. B. Během prvního semestru studenti napíší referát o jednom díle z literatury k předmětu. Referát a zápisy cvičení jsou pedagogem a studenty navzájem analyzovány a komentovány. Tím studenti provedou první krok k závěrečné písemné práci ve třetím ročníku. C. Cvičení 1. Uchazeči se seznamují s postupy budování pohybového dramatu a choreografie a budovaní vypravění, ktery oni zděli. 2. Vybudují sólo na téma Figury a naučí se strukturovat improvizované setkání dvou sól. 3. Uchazeči vytvoří tři krátké kolektivně zpracované kusy, ve kterých je chór hlavní postava.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2016/DFDZ101