DDBZ104 Herecká výchova

Divadelní fakulta
zima 2016
Rozsah
0/4/1. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Petr Oslzlý
Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–16:00 203, Pá 10:15–11:45 203
Předpoklady
EVER( DDBL104 Herecká výchova )
Požadavky vycházejí z úspěšně vykonaných přijímacích zkoušek.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Iniciace hercova těla a psychiky jakožto nástrojů umělecké tvorby a nastoupení cesty jejich rozvoje a uvědomění směrem k osobnostně podmíněné umělecké tvorbě. Rozvoj improvizačních schopností v rovinách já teď a tady, já v jiných okolnostech a já jako někdo jiný s narůstající mírou zadaných a v improvizaci respektovaných, a tvůrčím způsobem využívaných, kvalit. U studentů režie a dramaturgie je kladen akcent nikoli na praktické herecké dovednosti, ale chápání souvislostí herecké tvorby a schopnost iniciace a analýzy herecké akce.
Osnova
  • Cestu rozvoje předpokladů herecké tvorby počínáme tzv. každodenními a nekaždodenními cvičeními, přičemž první rozvíjí základní mechanismy lidského chování a jednání v podmínkách umělé (později jevištní) skutečnosti (pozornost, senzomotorická a emocionální paměť, následnost fází lidského jednání atd.), druhá pak specifické předpoklady a zákonitosti jevištního výrazu (s využitím např. cvičení Mejercholdovy biomechaniky atd.). Jde o období proměňování „osobního těla“ studenta v umělecký nástroj herce. Imaginativní myšlení, cítění a jednání je pěstováno pomocí stále rozvíjeného souboru psychosomatických cvičení. Ta vycházejí z různých principů lidského řešení konkrétních či smyšlených problémových situací a jsou využívána k nacházení originálního, osobnostně podmíněného jevištního jednání a výrazu. (Základními cvičeními tohoto typu jsou např. „zveřejněná vnitřně interiorizovaná hra“ či „jednání v bezprostředním dialogu“ prof.J.Karlíka.) Těmito cvičeními jsou vytvářeny krátké herní projekty, vedoucí k osobnostnímu rozvoji studentů, rozvoji specifické jevištní kreativity a pocitu bytostné přítomnosti v umělé jevištní skutečnosti. Jsou předpokladem pro rozvoj jednání v interakci s dalším hereckým partnerem a partnery. Později pak pro proces tvorby dramatické postavy a jejího jednání.
Literatura
  • BERNARD, J. Co je divadlo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 332 s. info
  • Čechov, M. : O herecké technice. Divadelní ústav 1996. info
  • Glen Parková Glen Park, Umění proměny, Překl. Renata Korpaková, Praha Alternativa 1996. info
  • Grotowski, J.: Texty 1-3, zprac. J.Pilátová. PKS Praha 1990. info
  • LUKAVSKÝ, R. Stanislavského metoda herecké práce . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
  • Moshé Feldenkrais, Feldenkraisova metoda, Pohybem k sebeuvědomení, Pragma 2005. info
Výukové metody
Cvičení
Metody hodnocení
Zápočet na základě práce v průběhu semestru a předváděček

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2016/DDBZ104