DATZ108 Scenic project

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
0/2/4. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Francán (lecturer)
Mgr. MgA. Barbora Herčíková (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DATL108 Scenic project )
Předmět je určen pro oborové studenty a není podmíněn žádnými vstupními požadavky.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V rámci scénického projektu budou studenti samostatně vedeni k základům dramaturgie a režie, stejně jako k prohloubení hereckých dovedností. V úvodních hodinách se zaměříme na dramaturgickou analýzu zvoleného textu a možnosti jeho výkladu. Následně každý student připraví vlastní režijně-dramaturgickou koncepci libovolného fragmentu a upraví jej do podoby scénáře. Do konce semestru z těchto podkladů zrežíruje přibližně dvacetiminutové představení. Jako herci jsou v těchto projektech využíváni výlučně kolegové z ročníku, kteří tak získají další herecké zkušenosti a z opačné strany lépe pochopí klady i úskalí režijního vedení. Zkoušení projektů bude provázet soustavná supervize a diskuze s „režiséry“ i „herci“, stejně jako režijní i pedagogická pomoc při případných inscenačních potížích. Výstupem je pochopení a praktické osvojení základních dramaturgických a režijních dovedností, především způsobu, jak má režisér komunikovat s hercem a toho, jak sdělit vlastní představu. Naučí se řešit potíže, přirozeně vyplývající z procesu zkoušení. Dalším cílem je poznání tvůrčího procesu z druhé strany, a to hereckého hlediska. Předpokládá se kladný dopad v následujících scénických či filmových projektech.
Syllabus (in Czech)
  • 1) společná analýza zvoleného textu 2) Individuální diskuze nad vybranými fragmenty jednotlivých studentů 3) Prezentace režijně-dramaturgických koncepcí 4) Finální podoba jednotlivých scénářů 5) Zahajovací zkoušky 6) Zahajovací zkoušky 7 - 11) Proces zkoušení 12) Genrální zkouška, příprava svícení, zvuku, příprava na prezentaci.
Literature
    required literature
  • Císař, Jan: Základy dramaturgie I. : Situace. Praha : Akademie múzických umění, 2003. 3. vyd. ISBN 80-7331-921-7. info
  • Císař, Jan: Základy dramaturgie II. : Dramatická postava. Praha : Akademie múzických umění, 2002. 1. vyd. ISBN 80-7331-903-9. info
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-8086928-59-3. info
  • Vostrý, J. : Materiály ke studiu režie a dramaturgie. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1989. info
    recommended literature
  • Brook, P.: Prázdný prostor. Nakladatelství studia Ypsilon, Praha 1998. info
  • Carriére, J. C. Vyprávět příběh. 1. vyd. Praha: Národní filmový archív, 1995. Císař, J. Základy dramaturgie: I. Situace. 3. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2003. info
Teaching methods (in Czech)
cvičení, projekt
Assessment methods (in Czech)
soustavné sledování výkonu studentů, prezentace výsledného projektu
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2016/DATZ108