M6013z Umění nových médií: umění a technika I,II

Divadelní fakulta
zima 2015
Rozsah
2/0. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( M6013l Umění nových médií: umění a technika I,II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen: Definovat základní strategie mediálního umění 20.století; Vysvětlit vztahy mezi sférou umění a médii (fotografie, film, televize, video, digitální technologie); Formulovat názory na jednotlivé etapy mediálního umění a jejich dominantní charakteristiku; Interpretovat manifesty mediálních umělců (od um. avantgard po teoretické texty mediálních umělců druhé pol. 20. století); Charakterizovat tvůrčí poetiku mediálního umění v jejích proměnách od uměleckých avantgard inspirovaných moderní civilizací a strojem až po mediální umění 60.let a 90.let.; Zhodnotit přínos významných umělců mediálního umění pro jeho vývoj.

Osnova
  • Předmět je zajišťován Ústavem hudební vědy FF MU v Brně.

    *Zimní semestr:
    Předchůdci mediálního umění/"všechno moderní umění je mediální umění".
    1. Úvod: vymezení pojmů souvisejících s "novými médii": Umění a kultura ovlivněné vědeckých výzkumem. Umění/kultura "nových" médií. Multimedia.
    2. Média nahrazují umění: W.Benjamin, B.Brecht, L. Fontana (fotografie, rozhlas, film). Umění reaguje na média: umělecké avantgardy (tvorba a manifesty reflektující vývoj médií). M. Duchamp.
    3. 50. - 60.léta: Formování tří základních strategií mediálního umění: a) utopicko-emfatická strategie b) receptivně-analytická strategie c) kriticko-destruktivní strategie
    4. Televize TV jako světová síla, TV - médium bez umění Televizní přijímač jako umělecký materiál. Televize - umění budoucnosti? Intervence a kooperace od 70.let. Post-utopické strategie

    *Letní semestr:
    Mediální umění (intermedia-multimedia) - od umění ovlivňujícího média k médiím ovlivňujícím umění.
    1. Intermedia: Netradiční performanční techniky, zpochybňující tradiční chápání formy, kategorizace a kompozice. Vznik žánrů: happening, performance art, interaktivní instalace. Experiments in Art and Technology, E.A.T. (1966).
    2. Video art a video-instalace.
    3. Audio art a intermedia. (zvukové instalace a virtualizace hudby).
    4. Realita/Medialita: hybridní procesy mezi uměním a životem (procesuální mediální umění a performance art).
    5. Tělo, tělesnost a nová média (Stelarc, Orlan, feminismus a video).
    6. Technologické konstrukce časoprostoru: aspekty percepce (od video artu k virtuální realitě, od experimentálního filmu k fyziologickým účinkům, extenzím a prostorům percepce).
    7. Sociální technologie (dekonstrukce, subverze a utopie demokratické komunikace. Post-utopické vs. utopické strategie mediálního umění).
    8. Interaktivita, participace, networking - umění a telekomunikace (otevření dílo - interaktivní instalace a performance - HCI).
    9. Virtuální vyprávění (od krize vyprávění příběhů k novému vyprávění jako mentální schopnosti).
    10. Kybernetické skulptury (inscenování technologie - robotické umění - evoluční umění).
    11. Imerze a interakce (od kruhových fresek k interaktivním obrazovým prostorům. Digitální umění).
Literatura
  • Frieling, R.; Daniels, D.: Media Kunst Netz/Media Art Net. Vídeň-New York: Springer, 2004. info
  • Rovněž elektronická verze: < http://mediaartnet.org >. info
  • Goldber, R.L. Performance Art From Futurism to the Present. Londýn/New York: Thames & Hudson, 1979. info
  • Ed. Wardrip-Fruin, N. a kol.: The New Media Reader. Cambridge: The MIT Press, 2003. info
  • Frieling, R.; Daniels,D. Medien Kunst Interaktion, Die 80er und 90er Jahre in deutschland/Media Art Interaction, the 1980s and 1990s in Germany. Springer, 1997. info
  • Hansen, Mark, B.N.: New Philosophy for New Media, MIT Press, 2004. info
  • Dunn, D. - Vasulka, W. - vasulka, s. (ed.) EIGENWELT DER APPARATE - WELT, Pioneers of Electronic Art. Linz: Ars Electronica, 1992. info
  • Rush, M.: New Media in Late 20th-Century Art. Londýn/New York : Thames&Hudson, 1999. info
  • Murray, J., H. Hamlet on the Holodeck, The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1997. info
Výukové metody
Přednášky. Čtení textů.

Metody hodnocení
Zkouška formou znalostního testu. (10 otázek = 100 bodů). Min. počet bodů nutný k absolvování kurzu: 60 bodů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.