DTPZ506 Technika klasického tance

Divadelní fakulta
zima 2015
Rozsah
4/8/30. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jarmila Vondrová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jarmila Vondrová
Ateliér taneční pedagogiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér taneční pedagogiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DTPL506 Technika klasického tance )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Klasický tanec technika, Klasický tanec metodika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Od základů proniknout do techniky klasického tance, umět překonat fyzickou námahu a věnovat všechnu sílu k ovládnutí pohybu. Vypracovat postavení trupu, dolních končetin, vedení paží, polohy hlavy. Propracovávat aplomb a skoky. Rozvíjet elevaci vysokých skoků, plastičnost horních končetin a trupu. Ovládnout techniku točení a battus. Zdokonalovat provedení formy pohybu až do jeho konečné, scénické podoby, včetně přesné koordinace pohybů.
Deskriptory: prokazují detailní znalost prvků klas. tance, a to i v praktickém provedení dle svých anatomických možností,při tvorbě vnější vizuální formy sledují vnitřní podstatu tvorby pohybového tvaru v závislosti na anatomických aspektech tak, aby byla zachována jednota formy a obsahu, chápou podstatu a praktikují vědomou tvorbu pohybu,dodržují jejich principy, čistotu formy,prostorovou i obsahovou výrazovost, dynamiku, sdělnost a plasticitu,disponují estetikou pohybu.
Osnova
  • 1. až 3. semestru vypracovávat elementární základ v souladu s metodickým výkladem, z něhož vycházejí nejsložitější formy klasického tance; praktické provádění si musí studenti dokonale osvojit, neboť udržuje a stále zdokonaluje techniku; od samého začátku věnovat zvýšenou pozornost stavbě vyučovací hodiny, jejímu proporčnímu dělení do jednotlivých částí, její délce, spádu vedení, obtížnosti i tempu jednotlivých cviků či kombinací
  • ve 4. až 6. semestru se rozvíjejí náročnější cvičební kombinace s vhodně vybranými prvky v souladu s osnovami; nutno respektovat posloupnost procvičovaných cviků, přiměřenou délku kombinací, tempo a správnou proporcionalitu; nepřipustit zařazovat velké množství různorodých prvků; kombinace volit kratší, avšak maximálně účelné; věnovat se propracovávání zvolených prvků a jejich kombinací
  • v 7. až 10. semestru se dokončuje a zdokonaluje nejsložitější látka, což vyžaduje k zvládnutí delší dobu a početnější opakování v různých kombinacích rozličným způsobem a s použitím veškerých spojovacích prvků, což se týká zejména skoků a rotace; všechny kombinace ve vyučovací hodině musí zachovat systémový základ a posloupnost; do jedné vyučovací hodiny nelze zařadit všechnu probíranou látku; přesto musí navzájem vše souviset a tvořit metodickou celistvost vyučovací hodiny a její logickou taneční stavbu
Literatura
  • A. J. Vaganová - Základy klasického tance, SPN, Praha 1981. info
  • Bazarova, N. - Mej, V.: Azbuka klassičeskogo tanca, Petrohrad 1964. info
  • Bazarová, N. - Mejová, V.: Abeceda klasického tance, SPN, Praha 1980. info
  • Bazarová, N.: Klasický tanec SPN, Praha 1985. info
  • Bazarova, N.: Klassičeskij tanec, Petrohrad 1984. info
  • Kostrovickaja, V. - Pisarev A.: Škola klassičeskogo tanca, Petrohrad 1968. info
  • Kostrovickaja, V.: Klassičeskij tanec, Petrohrad 1968. info
  • Kostrovickaja, V.: 100 urokov klassičeskogo tanca, Petrohrad 1968. info
  • Kotzianová, M.: Náplň osnov klasického tance 6. - 8. ročníku HTŠ, /popisy cviků/, dipl. práce 1982. info
  • Laws, K.: Physics and the Art of Dance, Oxford 2005. info
  • Tarasov, N. I.: Klasický tanec, SPN, Praha 1983. info
  • Tarasov, N. I.: Klassičeskij tanec, Moskva 1981. info
  • Tarasov, N.I.: Klasický tanec - škola mužské interpretace, SPN Praha, 1983. info
  • Warren, G. W.: Classical Ballet Technique, Florida 1989. info
Výukové metody
Přednáška+cvičení
Metody hodnocení
Zápočet na základě předvedení výkonu (získaných pohybových dovedností s přesně dodrženými metodickými výstupy) Zápočet na základě písemné práce/referátu (zápis tréninku v rozsahu 90minutové vyučovací hodiny)

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2015/DTPZ506