DDVZ213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:30–16:00 4
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVL213 Psychology II )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Psychologie I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je studentům poskytnout náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe i pro zvládnutí zpracování odborného textu tohoto oboru, který bývá součástí teoretických částí seminárních i bakalářských prací. Kurz vývojové psychologie poskytuje přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie. Deskriptory Znalosti: - studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje; - studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie; - studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka; - studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte předškolního věku pro potřeby tvorby divadla pro předškolní děti; - studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson); - studenti se oreintují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.). Dovednosti: - studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie; - studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy - studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje. Způsobilosti: - studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi; - studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - úvod do vývojové psychologie, její předmět, dějiny a metody výzkumu; - charakteristika jednotlivých vývojových období: - prenatální; - kojenecké; - batolecí; - předškolní; - mladší školní věk; - pubescence; - adolescence; - dospělost; - stáří. - specifické vývojové problémy: - dyslexie a specifické poruchy učení; - ADHD; - psychická deprivace; - dítě v nemoci a postižení; - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001. info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004. info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006. info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002. info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002. info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995. info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005. info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002. info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007. info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002. info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999. info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997. info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004. info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999. info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001. info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Přednáška a seminář - základem seminářů jsou aktivní výstupy studentů, kteří po samostatném studiu konkrétního tématu zadaného na začátku druhého ročníku (vývojové období vybrané dle praktických zkušeností a pedagogických potřeb studenta, či specifická problematika psychického vývoje) zpracují seminární práci, která je základem práce v semináři. Semináře skýtají také prostor pro diskuzi konzultaci situací z pedagogické praxe.
Assessment methods (in Czech)
Pro uzavření předmětu student odevzdá seminární práci v písemné podobě a v semináři ji prezentuje. Semestr je ukončen písemným testem, který shrnuje znalosti z daných tematických okruhů.

* Zimní semestr
Písemná zkouška

* Letní semestr
Písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2015/DDVZ213