DDVZ209 Theatre Project III – Children's Theatre

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
0/4/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Silva Macková (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 8:30–10:00 4, Tue 10:15–11:45 4
Prerequisites (in Czech)
EVER( DDVL209 Theatre Project III – Children's Theatre )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s různými možnostmi divadelní tvorby pro děti a na základě vlastní zkušenosti s danou věkovou skupinou následně vytvořit plnohodnotnou interaktivní či participační formu inscenace.
V přípravné fázi projektu si studenti osvojují znalosti především z vývojové psychologie daného věku dítěte (předškolní věk), aby pak následně mohli využít tyto poznatky při samotné divadelní tvorbě. Součástí přípravné fáze je také realizace výzkumné části malého rozsahu, během níž se studenti prakticky seznamují s dětmi předškolního věku a sami si ověřují možnosti a úskalí vnímání dítěte pro divadelní tvorbu.

Deskriptory
Znalosti:
- studenti se orientují v problematice divadelní tvorby pro děti;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte předškolního věku;
- studenti prokazují základní znalosti divadelně-pedagogické práce s dětmi předškolního věku;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti interaktivní či participační tvorby inscenace.

Dovednosti:
- studenti umí vytvořit program pro děti předškolního věku s interaktivními či participačními prvky;
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci či scénář pro tvorbu interaktivní či participační inscenace pro děti předškolního věku;
- studenti umí aktivně spolupracovat při tvorbě interaktivní či participační inscenace pro děti;
- studenti umí zvolit vhodné téma/námět pro tvorbu inscenace pro děti a převést jej ve svébytný divadelní tvar s interaktivními či participačními prvky.

Způsobilosti:
- studenti jsou schopni jako členové týmu i samostatně vytvořit interaktivní či participační inscenaci pro děti;
- studenti jsou schopni aplikovat při divadelní tvorbě osvojené pedagogické schopnosti a dovednosti;
- studenti jsou schopni zvolit vhodnou předlohu pro tvorbu interaktivní či participační inscenace pro děti a přetvořit ji v divadelní tvar;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při tvorbě interaktivní či participační inscenace pro děti předškolního věku;
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vlastní i cizí divadelní tvorbu pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • V první fázi se studenti seznamují s možnostmi divadelní tvorby pro děti, s její problematikou a úskalími (vhodnost různých literárních předloh pro divadelní tvorbu, témata vhodná pro jevištní zpracování atd.). Zároveň se studenti prakticky připravují na výzkumnou část.
    Druhou fázi tvoří výzkumná část, během níž studenti realizují program pro děti předškolního věku zaměřený především na vnímání dětí a témata, se kterými je možné dále pracovat při samotné tvorbě inscenace.
    Třetí fáze zahrnuje zpracování předchozích poznatků a přetvoření v celistvý divadelní tvar – interaktivní či participační inscenaci pro děti. Součástí této fáze je také realizace inscenace před danou věkovou skupinou a její následná reflexe.
Literature
  • Brook, Peter. Prázdný prostor. Praha, Panorama, 1988, 229 str. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • HOŘÍNEK, Z. Divadlo jako hra. Brno: Blok, 1970. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. 1. vyd. Brno: JAMU, 2009. ISBN: 978-80-86928-59-3. info
  • ULRYCHOVÁ I. Drama a příběh. Plánování dramatu. Tvořivá dramatika,2004, roč. 15, č. 1-4. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 80-90195415. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha:Grada Publishing, a.s., 2008. 352 s. ISBN 80-90195415.WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
  • SVOZILOVÁ-DRAHANSKÁ, Petra. Proces tematizace a symbolizace v herní a jevištním jednání (Process of Thematisation and Symbolisation in Play and Acting). In Proces tematizace a symbolizace v herní a jevištním jednání. Brno: JAMU Brno, 2007, 128 pp. ISBN 978-80-86928-26-5. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy (The Analysis of Structured Dramatic Game in the Context of Drama in Education). In Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU Brno, 2005, 192 pp. ISBN 80-86928-10-1. info
  • MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova (Drama in Education). In Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004, 214 pp. ISBN 80-85429-93-4. info
  • RICHTER, L. Předmět – loutka – divadlo. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1987, 76 pp. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: seminář, cvičení, projekt.
Metody výuky: diskuzní metody, práce s textem a A/V, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů

Počet hodin kontaktní výuky týdně: 6
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1
Assessment methods (in Czech)
Zápočet na základě analýzy výsledků činnosti studenta - soustavné sledování výkonu studentů, analýza projektu realizovaného s dětmi předškolního věku.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2015/DDVZ209