DATZ506 Televizní formáty divadelní publicistiky a dokumentu II

Divadelní fakulta
zima 2015
Rozsah
0/2/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Elementárním předpokladem je ukončené bakalářské vzdělání na vysoké škole, nejlépe v audiovizuálním oboru. Student musí prokázat rozvinutý talent a samostatnost při spoluutváření studijního programu a umělecké schopnosti, vedoucí k autorské audiovizuální tvorbě.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: • seznámit se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění • pochopit historii tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast a jejich proměnu a rozvoj v televizní a filmové oblasti • osvojit si základní pojmy z filmové teorie a estetiky dokumentu a aplikovat je při analýze přečtené literatury či shlédnutého filmu • poznat a pochopit specifika publicistiky a dokumentu o umění a přistupovat k nim jako k možnému východisku vlastní tvorby v oboru • vytvořit vlastní televizní či filmové dokumentární nebo publicistické dílo s tématem divadla či jiného umění Deskriptory: student dovede a je schopen: • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky • orientovat se a tvořit divadelní či obecně kulturní dokument • orientovat se a tvořit televizní záznam či přenos divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle" samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné publicistické či dokumentární dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
Osnova
  • Studenti se seznámí se základními žánry a formami v oblasti dokumentární tvorby ve světě kultury se silným akcentem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je poznat a pochopit žánrové rozvrstvení dokumentárních projektů v rámci veřejnoprávních televizí a televizních kanálů věnujících se umění. Důraz je kladen na vytváření předpokladů a schopností spolupráce s těmito médii při respektování formátových náležitostí a zároveň hledání vlastního autorského rukopisu. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření středometrážního publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění. 1. Počátky vývoje filmového jazyka 2. Námět 3. Záběr 4. Zvuk 5. Střihová skladba 6. Malé televizní žánry 7. Problémy televizního záznamu divadla 8. Audiovizuální dílo a vizuální kultura dneška 9. Taxonomie, formy, žánry a mody dokumentárního filmu, specifika dokumentu o umění 10. Česká dokumentaristická škola, J. Kříženecký, K. Plicka, A. Hackenschmied , J. Špáta, K. Vachek, H. Třeštíková, mladá generace a jejich filmy o umění 11. Formy a žánry televizní publicistiky a dokumentu o umění, od kulturního zpravodajství po dokumentární film, koncepce ARTE, ČT art 12. Časosběrný dokument, časosběr o umění, jeho specifika, T. Riedelsheimer, Rivers and Tides, P. Gröning, Velké ticho, atd. 13. Archivní dokument, archivní dokument o umění, jeho specifika, J. Hejna, Divadlo Svoboda, A. Kisil, Voskovec & Werich, paralelní osudy, atd. 14. Monografický dokument o osobnosti umělce a jeho specifika, J. Špáta, Mezi světlem a tmou, J. Gogola, Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus, sláva, atd. 15. Film a výtvarné umění
Literatura
  • F. Gűrtler: Malý filmový slovník, Československé filmové nakladatelství, 1948. info
  • J. Karasová: Přehled dokumentární filmové tvorby ve světě /Data o vývoji a současném. info
  • stavu/, SPN Praha - FAMU, 1967, 23598. info
  • V. Kressl: Střihový film, SPN Praha - FAMU, 1602-7424, 1971. info
  • J. Kučera: Novinářský film, SPN Praha, 1961. info
  • S. Magál: Vývoj teórií dokumentárneho filmu, VŠMU Bratislava - Divadelná fakulta,. info
  • M. McLuhan: Jak rozumět médiím, Odeon 1991. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • M. Rabiger: Directing - Film Techniques and Aesthetics. info
  • Seeing with a Moviemaker’s Eye; Aesthetics and Authorship; Mise en Scene (různá vydání). info
  • V. Sklenář: Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu, SPN Praha - FAMU, 1602-8571, 1973. info
  • J. Valušiak: Základy střihové skladby, skripta FAMU. info
Výukové metody
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:
přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář

* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr

Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.