M6007z Základy scénického pohybu

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Halberstadt (přednášející)
Garance
Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( M6007l Základy scénického pohybu )
(např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):
schopnost orientovat se v problematice, zdravotní sta nezabraňující pohybu, zájem o problematiku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
(očekávané cíle výuky a kompetence, které student získá, tedy co se v předmětu naučí, co bude umět vykonávat, vědět atd.): Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu - „pohybovou gramatikou". Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámí je s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi. Dalším tématem by měly být zážitky rytmické a dynamické, ale i zákonitosti tvorby rytmů a práce s nimi ověřené prakticky na vlastním těle. Součásti těchto „kurzů" bude i teoretický úvod do historie tance a seznámení se základními pojmy klasického, historického i moderního tance a také jejich praktická výuka. Předmět si klade za cíl seznámit studenty oborů, které se nějakým způsobem dotýkají dramatických umění, se základními principy pohybu - „pohybovou gramatikou". Umožní jim rozšířit vlastní pohybovou zásobu, seznámí je s pravidly tvorby pohybu, kladení pohybových tvarů do prostoru, vlastní prací s prostorem ve vztahu k pohybu. Seznámit posluchače s principy tvorby pohybu ve smyslu jeho počátku, centra, průběhu i výsledného tvaru, a to jak v souvislosti s tělem samotným, tak i ve vztahu těla k okolnímu prostředí, ve kterém se pohybuje, respektive ve vztahu k partnerovi.

Osnova
  • Předmět je vyučován na DIFA JAMU (Mozartova 1). Termín: středa 16.15 - 17.45 hod. (učebna č. 104).

    smysl a význam pohybové průpravy a znalosti principů pohybu lidského těla v uměleckých profesích
    metrum, metrická stránka pohybového projevu, cítění tempa
    rytmus, rytmus v užším slova smyslu, notové délky, tvoření rytmických motivů
    dynamika pohybu, dynamické stupně
    rytmické řetězce, polyritmie
    rytmické rozhovory, komunikace pomocí rytmu
    rytmicko-dynamické vlastnosti pohybových tvarů
    směry pohybu
    tvary pohybu
    prostorové dráhy
    vizualizovaný rytmus, rytmická variace, prostorová variace
    základy pohybové gramatiky, energetická pole jejich zcitlivování, důležitost cítění pohybu z nich vycházejícího
    technika pohybu jednotlivých periferií těla
    pohybové řetězce, navazování pohybů do skupinových řetězů s ohledem na provedení a průběh pohybu
    cesta k evropskému baletu
    technika skoku, technika obratů a otáček, technika švihu, práce s tělem pro vypracování těla na základě pohybových principů klasického tance
    tanec ve středověku, průřez historickým tancem, vznik klasického tance, romantický tanec, krize klasického tance, cesta k modernímu tanci - contemporary dance - Dalcroze, Runcán, Laban, Wigman, Schawn, Graham, principy moderního tance (Graham, Limon)
    současný tanec - Tarp, Barsch, Ek, Kilián
    relaxační technika a uvolnění těla podle Alexandrovy metody a metody Therese Berteratové


    * Životopis pedagoga:
    * Mgr. Hana Charvátová-Halberstadt
    Taneční pedagožka a choreografka. Zabývá se scénickým tancem a tanečními technikami. Jako profesionální tanečnice působila ve svobodném povolání u nás i v zahraničí. V letech 1991-1996 vystudovala taneční pedagogiku na Divadelní fakultě JAMU. Od 1994 působí jako interní pedagog pohybových disciplín na DIFA JAMU. Vedle práce na studentských projektech, také spolupracuje jako choreografka s řadou profesionálních souborů v ČR, např.: Národní divadlo v Brně, Městské divadlo Brno, Divadlo v Dlouhé, MD Zlín, SD Uherské Hradiště, KD Hradec Králové, DFXŠ Liberec a další. Jako choreograf též spolupracuje s Českou televizí.

Literatura
  • Kroschlová, J: Výrazový tanec, Praha 1964. info
  • Burian, K. V.: Hvězdy baletu, Praha 1971. info
  • Petišková, L., Vangeli, N.: Čítanka světové choreografie, Praha 2005. info
  • Barba, E., Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie, Praha 2005. info
Výukové metody
teoretická zkouška a praktická ukázka vlastní pohybové etudy
Metody hodnocení
Zkouška v obou semestrech. Podmínkou pro získání zkoušky je absolvování předmětu v obou semestrech!
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.