DIFA:DMAZ107 Theory of Theatre - Introducti - Course Information
DMAZ107 Theory of Theatre - Introduction
Theatre FacultyWinter 2014
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Miroslav Ondra (lecturer)
- Guaranteed by
- MgA. Stanislav Slovák
Dodo Gombár Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Dodo Gombár Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER( DMAL107 Theory of Theatre - Introduction )
Absolvování: DMAZX04 Entrance Course.
Docházka do hodin: DMAZ101 Acting work. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Musical Acting (programme DIFA, M-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
Cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. Dále student musí zvládnout pohlížet na herecký výkon jako na svébytnou a důležitou část divadelní inscenace a umět jej správně analyzovat. - Syllabus (in Czech)
- Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
- Tématem semináře jsou reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
- Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
- První linie:
- - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
- - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
- - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
- - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
- - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
- Kromě toho doprovází seminář čtyři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je detailní reflexe vybrané divadelní inscenace (2-3 strany), reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); dalším pak tři krátké analýzy (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a posledním dvoustránková reflexe vybraného jevištního hereckého výkonu.
- Literature
- required literature
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno : JAMU. 1991. ISBN 80-85429-02-0. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce, diskuse.
- Assessment methods (in Czech)
- Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Písemný test. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2014/DMAZ107