DMAZ107 Theory of Theatre - Introduction

Theatre Faculty
Winter 2014
Extent and Intensity
0/2/0. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Miroslav Ondra (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Stanislav Slovák
Dodo Gombár Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Dodo Gombár Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( DMAL107 Theory of Theatre - Introduction )
Absolvování: DMAZX04 Entrance Course.
Docházka do hodin: DMAZ101 Acting work.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru.
Cílem schopnost dokázat používat při analýze vybraných divadelních představení pojmy a úhly pohledu, které jim byly v rámci semináře představeny. Dále student musí zvládnout pohlížet na herecký výkon jako na svébytnou a důležitou část divadelní inscenace a umět jej správně analyzovat.
Syllabus (in Czech)
  • Seminář je věnovaný různým teoretickým přístupům k herectví. Vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní „teorie“ vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví adekvátní (praktický) význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.
  • Tématem semináře jsou reflexe jejich dosavadních zkušeností v rolích diváků. Pro základní orientaci na „mapě divadelních teorií“ pořádáme témata jednotlivých lekcí ve dvou liniích: v jedné jsou představovány vždy dva vzájemně se polarizující úhly pohledu na určitý divadelní fenomén; ve druhé exkurzy věnované vybraným pojmům zachycujícím ústřední problémy vybraných divadelních estetik. Přednášená témata jsou vždy objasněna v rovině ideové, zasazena do historického kontextu a demonstrována na aktuálních brněnských inscenacích.
  • Pořadí a témata hodin se mohou měnit například na základě aktuálního brněnského divadelního dění. Stabilními tématy bývají:
  • První linie:
  • - Způsoby ručení: autorské vs. interpretační.
  • - Způsoby zpracování fabule: dramatické vs. epické.
  • - Způsoby inscenování: iluzivní vs. anti-iluzivní. Druhá linie:
  • - Funkce v interpretačním divadle: autor, režisér, dramaturg, herec.
  • - Základní jednotky dramatu: situace, jednání, konflikt.
  • Kromě toho doprovází seminář čtyři písemné úkoly, které studenti na seminářích prezentují formou referátů: prvním je detailní reflexe vybrané divadelní inscenace (2-3 strany), reflexe (2-3 strany) vybrané herecké monografie (nabídka viz doporučená literatura k Vstupnímu kurzu); dalším pak tři krátké analýzy (po zhruba 1/2 straně) zhlédnutých brněnských divadelních představení a posledním dvoustránková reflexe vybraného jevištního hereckého výkonu.
Literature
    required literature
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno : JAMU. 1991. ISBN 80-85429-02-0. info
    recommended literature
  • Pavis, P.: Divadelní slovník, Divadelní ústav, Praha 2003. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, přednáška, referát, audiovizuální projekce, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Písemný test.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2014/DMAZ107