DJTZ201 Základy managementu I, II

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
2/0/3. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Ivan Hálek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jan Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DJTL201 Základy managementu I, II )
Úspěšné absolvování prvního ročníku DM
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle: Vysvětlit význam a základní pojmy managementu, seznámit s historickým vývojem managementu ve dvacátém stioletí a moderními formami manažerské práce na začátku 21.století, uvádět souvislostí s ostatními předměty, jejichž obsahové zaměření souvisí s předmětem management, tvoří základ některého konkrétního aspektu řízení a podrobněji rozvíjí konkrétní aspekty řízení. Student získá přehled o metodách manažerské práce v průběhu dvacátého a začátku jednadvacátého stiletí. Současně získá znalosti o základních "školách" managementu a o vývoji myšlenek, principů a metod manažerské práce v linii historického vývoje.Porozumí souvislostem, které musí manažer vnímat při zakládání podniku a přizpůsobování změnám společenského prostředí.Pochopí podnik jako zdroj spoolečenského bohatství i jako zdroj etických návyků zaměstnanců
Osnova
  • Význam managementu v současné české ekonomice. Vymezení pojmů řízení, vedení a management. Manažer a jeho poslání. Podnikání, vnější a vnitřní podnikatelská činnost. Základní manažerské přístupy k podnikatelské činnosti. Podnikatelské riziko. Manažerské funkce. Sekvenční a paralelní manažerské funkce. Manažerské role. Tři druhy manažerských rolí Vznik západního managementu. Doba, myšlení, technické a sociální podmínky a předpoklady. Školy klasického managementu. Škola "Vědeckého řízení", škola "Lidských vztahů", škola "Správního řízení", škola " Byrokratického řízení" Klasifikace manažerských přístupů, navazujících na školy západního managementu- procesní přístupy, psychologicko-sociální přístupy, kvantitativní přístupy, empirické přístupy - charakteristika, doba největšího rozvoje, představitelé, systémové přístupy, Pojem paradigma. Paradigma industriální společnosti. Změna paradigmatu v 80-tých letech dvacátého stiletí. Interpretativní paradigma a management změn. Vývoj manažerského myšlení v první polovině 80.let: hledání "dokonalosti". Změny obsahové náplně (strategie) a forem manažerské práce (struktura). Změny v chování manažerů a zaměstnanců. Vývoj manažerského myšlení ve druhé polovině 80.let: "chaos" jako podnikatelská výzva. Změny obsahové náplně (strategie) manažerské práce. Změny ve formách a technikách manažerské práce. Změny v chování manažerů a zaměstnanců. Vývoj manažerského myšlení v 90.letech. Změny obsahové náplně manažerské práce. Změny ve formách a technikách manažerské práce (struktury a nástroje). Změny v chování manažerů a ostatních zaměstnanců. Nové směry manažerského myšlení a organizačních struktur na začátku 21. století. Moderní metody řízení podniků a podnikových sdružení na začátku 21. století.
Literatura
    povinná literatura
  • Blažek, L. Úvod do teorie řízení podniku. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2085-7. info
  • Vodáček, L. - Vodáčková, O. Management, teorie a praxe v informační společnosti. Praha: Management Press, 1999. ISBN 80-85943-94-8. info
    doporučená literatura
  • Drucker, P. F.: Řízení neziskových organizací, Management Press, Praha 1994. info
  • Rektořík, J.: Ekonomika řízení neziskových organizací.ESF MU, Brno 1999. info
  • Veber, Jaromír. Management : základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. Praha : Management Press. 2009. ISBN 978-80-7261-200-0. info
Výukové metody
Přednášky s diskusí
Metody hodnocení
Předmět je v zimním semestru zakončen ústní zkouškou ze dvou tažených otázek s diskusi k okruhům, tvořícím obsah otázek.Mohou být pokládány doplňující otázky, související s okruhy.Seznam okruhů otázek je studentům znám předem. Student může přistoupit ke zkoušce, pokud má minimálně 80% účast na přednáškách
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016.