DATZ105 Práce se světlem (světelný design)

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.