DIFA:D66213Jz Kapitoly jazyka audiovizuálníh - Informace o předmětu
D66213Jz Kapitoly jazyka audiovizuálního díla
Divadelní fakultazima 2013
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- • seznámit se základy audiovizuálního jazyka v historických souvislostech, od vzniku filmové řeči, přes etablování jejich pravidel, až po soudobé rozvrstvení v konkrétních filmových žánrech
• poznat a pochopit technologické a technické prostředky pro snímání zvuku a obrazu
• seznámit s pravidly filmového obrazu - koncepcí tvorby jednotlivých záběrů, kompozicí obrazu, světlem, specifiky audiovizuálního jazyka různých médií, pravidly střihové skladby a zvukové skladby
• seznámit s procesem vytvoření scénáře, vývojem scénáře od literární formy filmové povídky až k technickému scénáři v návaznosti na proces realizace
• na základě získaných teoretických a analytických vědomostí vytvořit vlastní filmová obrazová cvičení - Osnova
- Student dovede a je schopen:
- vytvořit multimediální strukturované dílo audiovize integrované do živého dramatického umění, múzického umění (např. divadelní audiovize, živé konceptuální audiovize, audiovize charakteru performativního umění)
- orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky, divadelního dokumentu, televizních záznamů divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle"
- samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru
- vytvořit původní, veřejně prezentovatelné autorské umělecké dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění
- nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci
- nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní
- prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
- Literatura
- povinná literatura
- Aumont, Jacques: Obraz, FAMU Praha 2010.
- neurčeno
- Plažewski, Jerzy: Filmová řeč, 1967, Orbis, Praha. info
- Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
- .Ejzneštejn Sergej: Paměti. info
- Chaplin Charles: Můj životopis. info
- Truffaut Francois: Rozhovory s Hitchcockem. info
- Bergman Ingmar: Laterna magika. info
- Wajda Andrzej: Moje filmy. info
- Jasný Vojtěch: Život a film. info
- Vávra Otakar: Zamyšlení režiséra. info
- Tarkovskij Andrej: Deník 1970 - 1986. info
- Solmi Angelo: Federico Fellini. info
- Buňuel Luis: Až do posledního dechu. info
- Svatopluk Malý: Skripta FAMU (1989)- Lékařská kinematografie, rentgenkinematografie. info
- Mihálik Peter: Kapitoly z filmovej teórie, Tatran 1983. info
- Bernard Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace, NFA 1995. info
- Gromov Jevgenij: Osud umělce (Filmová avantgarda a Lev Kulešov). ČFÚ, Praha 1990. info
- Šklovskij Viktor: Nekonečné záhady (Úvahy o teoretickém zobecnění filmové praxe). ČFÚ, Praha 1990. info
- Kulešov Lev: Základy filmové režie. skripta FAMU, SPN, Praha 1974. info
- Valušiak Josef: Základy střihové skladby. skripta FAMU. info
- Karel Reisz: Umění filmové skladby. skripta FAMU. info
- Kučera Jan: Alexandr Dovženko básník revoluce. ČFÚ, Praha 1971. info
- Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
- A Marjamov, Vsevolod Pudovkin: Čs. Státní film, Praha 1955. info
- Ejzenštejn Sergej M.: Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959. info
- Balász Bela: Film, vývoj a podstata nového umenia. SVKL, Bratislava 1957. info
- Lindgren Ernest: Filmové umění. ÚPF, Praha 1961. info
- Výukové metody
- Formy výuky:
- přednáška
- seminář
- projekt
Metody výuky:
- přednáška s diskusí
- práce s textem
- diskuze
- práce s audiovizuálním médiem
- projektová výuka
- e-learning
- individuální konzultace
- samostudium studentů
- samostudium literatury
- seminář
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu
* Letní semestr
Písemná zkouška
Ústní zkouška
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D66213Jz