D66213Jz Kapitoly jazyka audiovizuálního díla

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
2/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• seznámit se základy audiovizuálního jazyka v historických souvislostech, od vzniku filmové řeči, přes etablování jejich pravidel, až po soudobé rozvrstvení v konkrétních filmových žánrech • poznat a pochopit technologické a technické prostředky pro snímání zvuku a obrazu
• seznámit s pravidly filmového obrazu - koncepcí tvorby jednotlivých záběrů, kompozicí obrazu, světlem, specifiky audiovizuálního jazyka různých médií, pravidly střihové skladby a zvukové skladby
• seznámit s procesem vytvoření scénáře, vývojem scénáře od literární formy filmové povídky až k technickému scénáři v návaznosti na proces realizace
• na základě získaných teoretických a analytických vědomostí vytvořit vlastní filmová obrazová cvičení
Osnova
  • Student dovede a je schopen:
  • vytvořit multimediální strukturované dílo audiovize integrované do živého dramatického umění, múzického umění (např. divadelní audiovize, živé konceptuální audiovize, audiovize charakteru performativního umění)
  • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky, divadelního dokumentu, televizních záznamů divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle"
  • samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru
  • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné autorské umělecké dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění
  • nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci
  • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní
  • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
Literatura
    povinná literatura
  • Aumont, Jacques: Obraz, FAMU Praha 2010.
    neurčeno
  • Plažewski, Jerzy: Filmová řeč, 1967, Orbis, Praha. info
  • Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
  • .Ejzneštejn Sergej: Paměti. info
  • Chaplin Charles: Můj životopis. info
  • Truffaut Francois: Rozhovory s Hitchcockem. info
  • Bergman Ingmar: Laterna magika. info
  • Wajda Andrzej: Moje filmy. info
  • Jasný Vojtěch: Život a film. info
  • Vávra Otakar: Zamyšlení režiséra. info
  • Tarkovskij Andrej: Deník 1970 - 1986. info
  • Solmi Angelo: Federico Fellini. info
  • Buňuel Luis: Až do posledního dechu. info
  • Svatopluk Malý: Skripta FAMU (1989)- Lékařská kinematografie, rentgenkinematografie. info
  • Mihálik Peter: Kapitoly z filmovej teórie, Tatran 1983. info
  • Bernard Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace, NFA 1995. info
  • Gromov Jevgenij: Osud umělce (Filmová avantgarda a Lev Kulešov). ČFÚ, Praha 1990. info
  • Šklovskij Viktor: Nekonečné záhady (Úvahy o teoretickém zobecnění filmové praxe). ČFÚ, Praha 1990. info
  • Kulešov Lev: Základy filmové režie. skripta FAMU, SPN, Praha 1974. info
  • Valušiak Josef: Základy střihové skladby. skripta FAMU. info
  • Karel Reisz: Umění filmové skladby. skripta FAMU. info
  • Kučera Jan: Alexandr Dovženko básník revoluce. ČFÚ, Praha 1971. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • A Marjamov, Vsevolod Pudovkin: Čs. Státní film, Praha 1955. info
  • Ejzenštejn Sergej M.: Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959. info
  • Balász Bela: Film, vývoj a podstata nového umenia. SVKL, Bratislava 1957. info
  • Lindgren Ernest: Filmové umění. ÚPF, Praha 1961. info
Výukové metody
Formy výuky:
- přednáška
- seminář
- projekt

Metody výuky:
- přednáška s diskusí
- práce s textem
- diskuze
- práce s audiovizuálním médiem
- projektová výuka
- e-learning
- individuální konzultace
- samostudium studentů
- samostudium literatury
- seminář

* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Metody hodnocení
* Zimní semestr

Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr

Písemná zkouška
Ústní zkouška

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D66213Jz