DIFA:D61263z Současná audiovizuální dramati - Informace o předmětu
D61263z Současná audiovizuální dramatická tvorba
Divadelní fakultazima 2013
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. MgA. Marek Hlavica, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, N-DRAUM)
- Osnova
- Náplň jednotlivých hodin je průběžně aktualizována v reakci na dění v současné audiovizuální dramatické tvorbě.
Mezi stálé okruhy patří:
• Současná německá audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná polská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná maďarská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná slovenská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná britská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná francouzská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná čínská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná brazilská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná rumunská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná korejská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná skandinávská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současná íránská audiovizuální dramatická tvorba;
• Současné dokudrama;
• Současná komedie;
• Současné detektivní dramata;
• Současné celovečerní animované filmy;
• Současná audiovizuální dramatická tvorba s tématem šikany, války, kulturních konfliktů, negativních aspektů moderní civilizace apod.;
• Současná audiovizuální dramatická tvorba nejvýznamnějších scenáristických či režijních osobností - Michael Haneke, Ricky Gervais, Julian Schnabel, Andrej Wajda, Woody Allen, Lars von Trier, Mike Leigh apod.;
• Současná audiovizuální dramatická tvorba zahraničních televizních stanic - HBO, BBC;
• Současná audiovizuální dramatická tvorba České televize - solitérní, seriálová, dětská;
• Současná audiovizuální dramatická tvorba českých a slovenských televizí;
• Filmy nominované na Cenu americké filmové akademie (Oscar) v příslušném roce v kategorii Nejlepší film/scénář
• Filmy nominované na Cenu české filmové akademie (Český lev) v příslušném roce v kategorii Nejlepší film/scénář.
- Náplň jednotlivých hodin je průběžně aktualizována v reakci na dění v současné audiovizuální dramatické tvorbě.
- Literatura
- John HILL ad.: The Oxford Guide to Film Studies. Oxford University Press 1998. info
- James MONACO. Jak číst film. Albatros 2004. info
- Geoffrey NOWELL-SMITH ed.: The Oxford History of World Cinema. Oxford University Press 1997. info
- Kristin THOMPSONOVÁ ad.: Dějiny filmu. NLN 2007. info
- Specializované časopisy Film a doba, Cinepur, Vertigo. info
- Internetové portály metacritic.com, rottentomatoes.com ad. info
- Výukové metody
- Seminář.
Jednotlivé výukové hodiny se věnují několika (3-5) současným audiovizuálním dílům spjatým geografickým původem, osobností scénáristy nebo režiséra, žánrově nebo oceněním na některém z filmových či televizních festivalů.
V rámci domácí přípravy na hodinu všichni studenti tato díla zhlédnou a připraví si analytické poznámky.
Na každou hodinu si jeden student připraví podrobnou analýzu příslušných děl a přehled kontextu jejich vzniku a v průběhu hodiny své poznatky prezentuje, obhajuje či konfrontuje s názory ostatních.
Samotná hodina je vedena formou diskuze nad zvolenými díly s cílem jejich kritické analýzy, porozumění okolnostem a kontextu jejich vzniku, zaujetí vlastního kritického postoje a případně i aplikace získaných poznatků na vlastní tvorbu. Vybrané sekvence zkoumaných děl jsou ve výuce promítány a následně detailně analyzovány z hlediska dramaturgického, scenáristického či režijního zpracování.
- Metody hodnocení
- Předmět je hodnocen formou klasifikovaného zápočtu na základě:
• účasti ve výuce (30%);
• odborné kvality analýz vypracovaných v rámci domácí přípravy (30%);
• aktivního zapojení do diskuzí ve výuce a odbornosti, kvality či originality prezentovaných názorů (40%).
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D61263z