D61163 Kostým a prostor

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
0/2. 2 kr. 2 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Výuka kostýmu a prostoru je jedním z doplňujících předmětů základu oboru Výchovné dramatiky pro Neslyšící. Tj. v přímé návaznosti s výukou hlavních předmětů a navazuje na předešlé projekty výtvarné, maska, loutka, kniha jako divadlo. Využívá znalostí dramaturgie, dějin umění a divadla.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem výuky je vizuální zpracování vlastního tématu v nedivadelním prostoru. Zahrnuje široké spektrum živé práce s informacemi, zabývá se uměním interakce, medializace a prezentace, s celým potenciálem osobnosti. Součástí výuky je práce s vlastní identitou, tělem, událostí, oděvem, sociálními aspekty, které lze aplikovat v dramatické tvorbě a individuálních projektech. Studenti získají schopnost proměnit události běžného dne, každodenní rituály, praktiky v umělecké sdělení aplikované do samostatné akce, výstavy nebo divadelního představení. Studenti rozvíjejí kreativní schopnosti mapování prostoru, struktury, těla a jejich uměleckou a sociální reflexi.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu tvůrčího činu v oblasti performativní výtvarné i divadelní tvorby, která opouští divadlo a vstupuje – v jiných souvislostech – do nových prostorů a médií analyzovat východiska řešení těla prostoru v široké oblasti intermediálního užitého umění ve veřejném prostoru a uměleckých projektech se sociální tématikou rozvíjet schopnosti formulovat uměleckou koncepci v kategorii aktivit jako sociální umění, komunitní umění, sociální aktivismus, site specific, public art propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti v hraniční pozici mezi uměním a humanitními vědami prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům, které vyžadují kombinaci intuitivní, umělecké, sociální a konceptuální citlivosti prezentovat originální umělecký výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Osnova
  • Projekt seznamuje s různými typy prostoru v historickém kontextu, vymezuje a pojmenovává prvky, styly, metody a techniky vzniku autorské instalace.

    Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu. Společně s analýzou zadání a analýzou postav řeší významové a výrazové vizuální vztahy.
    0bsah - Téma: Macom
    Řešení: analýza textu, studium postav, v historickém i současném kontextu
    Nalezení vztahů dramatických prvků v jejich vzájemné ovlivňování se při tvorbě dramatického díla.
    Obsah: Text-persona-akce-prostor-čas
    Forma: materiálová kompozice, návrhy postav, dokumentace
    Výstup: performance ve vybraném veřejném prostoru
Literatura
  • THE BODY, Viliam A.Ewing, Thales and Hudson, London 1997. info
  • Decorated skin, Thales and Hudson, London 2002. info
  • Historický kostým, Lander-Herbenová, Martin 1973 Theil Erika, Geschicgte des Kostýme, Berlin 1960. info
  • Larousse, Umění pravěku a starověku, Praha. G..Frazer 1977,. info
  • M.Eliadea, Dějiny náboženství I. II., Praha 1995. info
  • L.Kybalová, Encyklopedie módy, Praha 1973. info
  • L.Kybalová, Dějiny odívání, Starověk 1996. info
  • I.T. Waldapfel, Mytologie. info
  • Vittruvius, Antické divadlo, Praha 1944. info
  • J.G. Frazer, Zlatá ratolest, Praha 1994. info
  • Slovník antické kultury, Praha 1974. info
  • Aristoteles, Poetika, Praha 1993. info
  • B. Syrový a kol., Architektura - svědectví dob, Praha 1978. info
Výukové metody
práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury
* Jednorázová výuka
* Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 2 dny (16 hodin)
* Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 0
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky a splnění zadaného průběžného úkolu - hodnocena je průběžná systematická práce, její kvalita řemeslná i ideová, způsob zpracování zadaného nebo individuálně zvoleného tématu. v další části je hodnocen výsledný projekt a jeho umělecká hodnota.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D61163