D61092Bz Ensemble Singing

Theatre Faculty
Winter 2013
Extent and Intensity
0/2. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Petr Svozílek (lecturer)
Guaranteed by
Music Education and Voice Training Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Music Education and Voice Training Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Výuka ansámblového zpěvu je nedílnou součástí hudebního vzdělání studentů činoherního herectví,v praxi se s problematikou zpívání ve vícehlasém seskupení setkávají velmi často. Systematická příprava studentům zvyšuje šance pro uplatnění v divadlech, kde jsou v současné době často uváděna hudebně-dramatická díla: muzikály i činohry s výraznou hudební složkou.Významně se prohlubuje schopnost pěvecko- hereckého uchopení požadované úlohy v rámci teamové spolupráce. Student se naučí vést svůj part a zároveň spávně reagovat na ostatní kolegy na jevišti. Ve vyšších ročnících se předpokládá spolupráce
s kabinetem pohybové výchovy za účelem správné koordinace zpěvní a taneční složky hereckého ansámblu.

Získání znalostí a dovedností týkajících se problematiky vícehlasého zpěvu. Schopnost držet předepsaný hlas (ne nutně melodii), vnímaní hlasů ostatních v komparaci s herecko-pohybovou složkou. Kultivování pěveckého projevu v rámci unisonového a akordického zvuku ansámblu. Schopnost sledování a přizpůsobování dynamiky a barevnosti tónů vzhledem k požadovanému zvuku celku. Cit pro hudební metrum - podobnost s metrem mluveného slova a čistou intonaci. Po této stránce méně disponovaní studenti mají právě zde ideální možnost aktivní spolupráce s nadanějšími studenty a tím i velkou šanci na vlastní zlepšení.
Syllabus (in Czech)
  • Rytmická a intonační cvičení, základní sluchová analýza,elementární hudební terminologie. Cvičení nejprve unisono s důrazem na čistou intonaci, schopnost představy tónu a jeho reprodukce s dynamickými a výrazovými nuancemi. Poté přistoupení k vícehlasému zpěvu. Základní harmonické postupy a spoje. Repertoár: lidové i umělé písně s přihlédnutím k hereckým potřebám.

    1. ročník: dvou a vícehlasý kánon, jednodušší (2-3 hlasé) ansámblové úpravy písní(swing, blues, pop, lidové písně).

    2. ročník: složitější ( 3-4 hlasé) úpravy písní širšího žánrového záběru různých období. Propojení s ansámblovou hereckou a pohybovou akcí. Důraz na přirozenost a zárověň sdělnost projevu. Veřejná vystoupení dle možností.
Literature
  • Originální notové materiály, vícehlasé transkripce písní různých žánrů,arr. Mac Huff, Kirby Shaw, Carl Strommen, Andy Back ad.,vlastní úpravy přizpůsobené požadavkům, dispozicím a potřebám studentů daného ročníku. info
  • Mertl, Ivo: Abeceda pro hudebníky, Brno 1999. info
  • Jelínek, Stanislav: Základní hudební pojmy, Kladno 2006. info
  • Kofroň, Jaroslav. Učebnice intonace a rytmu, Praha: 1985. info
  • Lýsek, František. Vokální intonace a rytmus. Praha :1955. info
  • Doležil, Metod. Intonace a elementární rytmus. Praha :1979. info
Teaching methods (in Czech)
Cvičení
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné přípravy studenta týdně: 1
Assessment methods (in Czech)
Zimní semestr:

Klasifikovaný zápočet na základě docházky, pokroku studenta. Klauzura v podobě veřejné předváděčky. V 1.ročníku test ze znalosti not a základní hudební terminologie.

Letní semestr:

Klasifikovaný zápočet na základě docházky, pokroku studenta. Klauzura v podobě veřejné předváděčky.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 2.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2013/D61092Bz