D61080A Sociology - Introduction

Theatre Faculty
Winter 2013
Extent and Intensity
1/1. 1 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Marcela Petrová Kafková, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • V prvním semestru budou probírána následující témata:
    - Sociologické problémy a teorie (sociologická imaginace, nezamýšlené důsledky lidského jednání, pozitivismus, vznik sociologie, tradiční a moderní společnost)
    - Sociální interakce (každodennost, socializace, resocializace, teorie skupin a hraní rolí)
    - Sociální konformita a deviace (sociální deviace, sociální normy, anomie)
    - Stát, moc a sociální stratifikace (autorita, legitimita, typy panství, stavy, třídy, mobilita)
    - demografie, soukromá sféra, rodina a gender (vývoj populace, nukleární rodina, gender a pohlaví, feministická toerie)
Literature
  • Povinná literatura prvního semestru:. info
  • Giddens, Anthony. 1999. Sociologie. Praha: Argo. info
  • Mills, C. W. 1968. Sociologická imaginace. s. 7-24. info
  • Todorov, T. Mezní situace. s. 37-49, 165-182. (29). info
  • Foucault, M. 1994. Dohlížet a trestat. s. 275-315 (40). info
  • Goffman, E. Všichni hrajeme divadlo, s. 25-74 (49). info
  • Mills, C.W. 1966. Mocenská elita. s. 355-388. (33). info
  • Foucault, M. 1994. Dějiny šílenství v době osvícenství: hledání historických kořenů pojmu duševní choroby, s. 154-198. info
  • Veblen, T. 1999. Teorie zahálčivé třídy. s. 9-23 a 34-57 (37). info
  • Murray, Ch. Příliš mnoho dobra. S.173-183, 189-195, 197-207. (29). info
  • Beauvoir, S. 1967. Druhé pohlaví. Praha:Osiris ,s. 69-97 a 133-143 (38). info
  • Bourdieu, P. 2000. Nadvláda mužů. s. 9-46. info
  • Beck, U. 2004. Riziková společnost: na cestě k jiné modernitě. S. 205-249. info
  • Možný. I. 1999. Proč tak snadno...( některé rodinné důvody sametové revoluce). s. 60-124. info
  • Gruss. P.(ed.) 2009. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Kapitoly 1 a 2., s. 11-35. info
  • Doplňující četba:. info
  • Bauman, Zygmunt., Tim May. 2004. Myslet sociologicky. Praha: SLON. info
  • Harrington, Austin. a kol. 2006. Moderní sociální teorie. Praha: Portál. info
  • Keller, Jan. 2006. Úvod do sociologie. Praha: SLON. info
  • Vaněk, Jiří. 2009. Způsoby estetického prožívání. praha: Galerie Zdeněk Sklenář. info
  • Zahrádka Pavel. 2009. Vysoké versus populární umění. Olomouc: Perplum. info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1

Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
V průběhu semestru vypracování a prezentace referátu ze zadané četby.
Aktivita v hodinách.
Závěrečná písemná zkouška ověřující znalost základních sociologických pojmů a konceptů.
* Letní semestr
V průběhu semestru vypracování a prezentace referátu ze zadané četby.
Aktivita v hodinách.
Vypracování seminární práce na zadané téma.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 1.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2013/D61080A