DIFA:D50447 Pedagogika II - Informace o předmětu
D50447 Pedagogika II
Divadelní fakultazima 2013
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. 2 z 2. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Makovská (přednášející)
Mgr. Veronika Šimková (přednášející) - Garance
- Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Pedagogika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická výchova (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je představení základních modelů vyučování a didaktických kategorií, další část je věnována stručnému vývoji této disciplíny v průběhu 20. století a současně teoriím učení (asociativní teorie učení, teorie sociálního učení, teorie učení se vhledem, konstruktivistické teorie učení). V posední části kurzu jsou prezentovány některé inovativní metody ve vyučování, vybrané problémy školní výchovy a projekce školních vzdělávacích programů.
- Osnova
- 1. Didaktika jako základní pedagogická disciplína, její zaměření, obsah, cíle. Didaktické principy. Didaktické kategorie forma a metoda. Didaktický test. 2. Proudy didaktického myšlení 20. Století 3. Kompetence ve vzdělávání 4. Projektování vzdělávacích cílů v rámci školních vzdělávacích programů 5. Školní forma výchovy. Vybrané vyučovací metody: frontální výuka, brainstorming, diskusní metody, výuka dramatem aj. 6. Vybrané inovativní vyučovací metody: projektová výuka, otevřené vyučování. 7. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky. 8. Vybrané problémy školní výchovy: nekázeň 9. Vybrané problémy školní výchovy: šikana 10. Mimoškolní forma výchovy. Volnočasové prostředí, pedagogika volného času
- Literatura
- povinná literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
- MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 127 s. ISBN 9788073151751
- neurčeno
- Badegruber, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha : Portál, 1994. info
- Cipro, M. Galerie světových pedagogů. Praha 2002. info
- Hájek, B. - Hofbauer, B. - Hrdličková, V. - Pavlíková, A. - Pávková, J.: Pedagogika volného času. Portál, Praha 1999. info
- Jůva, V. Kapitoly z dějin pedagogiky. Paido, Brno 1996. info
- Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. Paido, Brno 1997. info
- Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. 2., rozšířené. vyd. Paido, Brno 1995. info
- Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Portál, Praha 1997. info
- Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
- Průcha, J. - Walterová, E. - Mareš, J. Pedagogický slovník. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Portál, Praha 1998. info
- Průcha, J. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Portál, Praha 1996. info
- Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Portál, Praha 2001. info
- Průcha, J. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Portál, Praha 1997. info
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Písemná zkouška
Ústní zkouška
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D50447