D40172Az Divadelní seminář

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Igor Dostálek (přednášející)
Garance
Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Docházka do hodin herecké výuky svého ateliéru. Absolvování 1. a 2. semestru Divadelního semináře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvíjení schopností teoretické reflexe svého oboru. Příprava na psaní delšího odborného strukturovaného textu (seminární práce).

Osnova
  • V semináři věnovaném různým teoretickým přístupům k činohernímu herectví vycházíme z předpokladu, že jakákoli humanitní "teorie" vzniká jako strukturovaná reflexe zkušenosti. Aby tedy seznamování s různými teoretickými přístupy mělo pro studenty herectví praktický význam, představujeme jim je zároveň s analýzou jejich vlastních zkušeností.

    Ve třetím a čtvrtém semestru Divadelního semináře se pokračuje v seznamování s teoretickými i praktickými konotacemi Stanislavského pedagogického působení - a to jak v dílech a práci jeho žáků-následovníků (Boleslavskij, Antarovová, Toporkov), tak i těch kteří se pod jeho vlivem vydali cestami odlišnými (Čechov, Strassberg, Mejerchold). Kromě písemných referátů z vybrané doplňkové literatury (většinou z divadelních periodik) a reflexí vlastních hereckých zkušeností píšou studenti podrobné analýzy hereckých výkonů svých spolužáků ze školního studia Marta. Ročník je uzavřen desetistránkovou seminární prací o libovolné herecké osobnosti.
Literatura
  • ANTAROVA, K.J. Besedy se Stanislavským. Praha: Svoboda, 1949. info
  • BOLESLAVSKÝ, R. Herectví: šest prvních lekcí. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. info
  • ČECHOV, M. O herecké technice. Praha: Divadelní ústav, 1996. info
  • TOPORKOV, V. O.Stanislavskij při práci. Praha: Osvěta , 1951. info
  • CÍSAŘ, Jan. Dokonalost nedokonalosti. Divadlo, říjen 1967. s. 45-49. info
  • ČUŠKIN, Nikolaj. Stanislavskij a Mejerchold. Divadlo, říjen 1967. s. 10-20. info
  • HAVEL, Václav. Anatomie gagu. Praha: Torst, 1999. info
  • HOŘÍNEK, Zdenek. Herectví a rekonstrukce. In Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Ypsilo, 1998. info
  • HUBA, Martin. Vrúcny chlad na javisku môjho príbehu. (profesorská přednáška na VŠMU, 1998). Svět a divadlo 1999, č. 2. s. 58-73. info
  • LINDOVSKÁ, Naděžda. Michail Čechov a Jevgenij Vachtangov alebo Žeňa a jeho maličký fantóm. Slovenské divadlo 2003, č. 3-4. s. 189-205. info
  • LUKEŠ, Milan. Metoda a systém. Divadlo, listopad 1967. s. 9-21. info
  • STRASBERG, Lee. Cit, gesto, slovo. Divadlo, listopad 1967. s. 22-27. info
  • STUHR, Jerzy. Srdeční choroba neboli můj život v umění (úryvky ze stejnojmenné knihy). Svět a divadlo 1993, č. 3. s. 52-59. info
  • SUCHAŘÍPA, Leoš. Pokus o chronologii. Divadlo, říjen/1967. s. 1-9. info
  • VAŠÁRYOVÁ, Emília. Povolanie - herecká tvorba. (habilitační přednáška na VŠMU, 7. 2. 1994). Svět a divadlo 1994, č.3. s. 87-97. info
  • VOSTRÝ, Jaroslav. Přiznání ke Stanislavskému. Divadlo, říjen 1967. s.20-27. info
  • VYSKOČIL, Ivan. Ke studiu herectví (Řeč ku přiznání profesury v oboru herectví). Svět a divadlo 1992, č.1-2. info
Výukové metody
Seminář, referáty, seminární práce.
Metody hodnocení
Docházka.
Přednesený referát.
Odevzdané písemné práce.
Odevzdaná seminární práce.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D40172Az