D30189Cz Rozborový seminář k praxi

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
0/2. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Předmět tvoří základ oboru 3. ročníku bakalářského stupně studia oboru Dramatická výchova. Nutno současně navštěvovat předmět "Praxe II".
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je percepce a reflexe vlastní divadelně-pedagogické práce i práce druhých. V návaznosti na předmět „Praxe II“ se studenti učí koncipovat, realizovat a reflektovat svoji soustavnou praxi, probíhající v různých institucích zaměřených na divadelní tvorbu s neprofesionální skupinou.
Při koncipování praxe studenti vycházejí ze svých znalostí, dovedností a způsobilostí nabytých během dosavadního studia, ale také mimo něj, především z oblasti divadelní teorie a praxe, psychologie, pedagogiky apod.

Odborné znalosti:
- zná základní terminologii oboru dramatická výchova, divadlo a výchova a amatérského divadla;
- má široké znalosti z didaktiky oboru (teorie, koncepty, metody a formy) dramatická výchova, divadlo a výchova a amatérského divadla;
- orientuje se v základních odborných zdrojích - literatura česká i zahraniční;
- zná principy výstavby výukové jednotky v oboru dramatická výchova, divadlo a výchova a amatérského divadla;
- zná základní hodnotící nástroje, které využívá při reflexi výukové jednotky či sebereflexi.

Odborné dovednosti:
- na základě zadání či samostatně je schopen navrhnout, realizovat a reflektovat výukovou jednotku (hodinu) dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla;
- v praxi dokáže využít poznatky z pedagogiky, psychologie, teorie divadla, herecké průpravy atd.;
- dokáže reflektovat práci druhých i svoji práci a tyto poznatky využít při vytváření následujících hodin;
- je schopen zapojit se do inscenačního procesu jako aktivní tvůrce, a to jako člen týmu, tak i jeho vedoucí;
- dokáže vnímat potřeby skupiny a aplikuje je.

Obecné způsobilosti:
- dokáže převzít zodpovědnost za vedení skupiny s ohledem na specifika věku jejích členů s využitím poznatků z oblasti pedagogiky a psychologie;
- samostatně i jako člen týmu dokáže koncipovat, realizovat a reflektovat výukovou jednotku (hodinu) dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla, a to na základě zadaného tématu či potřeb skupiny;
- využívá metody, koncepty a formy divadla a výchovy a amatérského divadla při práci s různými věkovými skupinami;
- ústní i písemnou formou umí analyzovat a reflektovat jakoukoli formu dramatické výchovy, divadla a výchovy a amatérského divadla;
- dokáže uplatnit základní terminologii oboru v ústní i písemné podobě;
- dokáže reflektovat práci sebe i druhých a využít tyto poznatky v další divadelně-pedagogické praxi.
Osnova
  • Obsah předmětu:
    Hlavní náplní předmětu je reflexe souvislé praxe, probíhající v průběhu celého akademického roku v různých institucích a zařízeních zabývajících se divadelní tvorbou s neprofesionály.
Literatura
  • BEDNAŘÍK, A. a kol. Životné zručnosti a ako ich rozvíjať. Bratislava: Nadácia pre deti Slovenska, 2004. 232 s. ISBN 80-969209-5-2. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 247 S. ISBN 8071782165. info
  • DELONGOVÁ, J.; MACKOVÁ, S.; SVOZILOVÁ, D. Vezměte do ruky knihu. Brno: KKS, 1998. 92 s. ISBN neuvedeno. info
  • LUKAVSKÁ, E. Pozor děti. Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě. Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2003. 197 s. ISBN 80-86473-52-X. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno: DIFA JAMU, 1995. 100 s. ISBN 80-85429-16-0. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha: SPN, 1980. 159 s. ISBN neuvedeno. info
  • MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Komentované citace anglických osnov dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1991. 101 s. ISBN neuvedeno. info
  • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Zásobník dramatických her a improvizací. Praha: ARTAMA, 1992. 152 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. info
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 223 s. ISBN 80-7315-039-5. info
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, CDVU, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. info
  • MARUŠÁK, R. KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy, využití metod a technik. Praha: Portál 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. info
  • MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • PAVLOVSKÁ, M. Komunikace a řešení problémových situací ve škole pomocí metod tvořivé dramatiky. Brno: MSD Brno, 2004. 144 s. ISBN 80-86633-24-1. info
  • PROVAZNÍK, J. Dramatická výchova a klíčové kompetence. Tvořivá dramatika 2006, roč. 17, č. 3. s. 10-11. ISSN 1211-8001. info
  • PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. vydání Praha: Portál 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. info
  • RODRIGUEZOVÁ, V. Tematická výuka a dramatická výchova ve službách dějepisu. Tvořivá dramatika 2008, roč. XIX, č. 1, s. 17-26. ISSN 1211-8001. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • ULRYCHOVÁ I. Drama a příběh. Plánování dramatu. Tvořivá dramatika,2004, roč. 15, č. 1-4. ISSN 1211-8001. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 80-90195415. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha:Grada Publishing, a.s., 2008. 352 s. ISBN 80-90195415. info
  • WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. 219 s. ISBN 80-85866-16-1. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář
Metody výuky: diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů

Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1
Metody hodnocení
Zápočet na základě analýzy výsledků činnosti studenta - soustavné sledování výkonu studentů a vypracování písemné práce.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D30189Cz