DIFA:DFDL112 Technika mluveného projevu - Informace o předmětu
DFDL112 Technika mluveného projevu
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 0/4/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DFDZ112 Technika mluveného projevu )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Fyzické divadlo (program DIFA, Her_Tvo:M)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení si základů hlasové průpravy týkající se mluvního a pěveckého projevu. Otevření cesty k hlasu a jeho používání tak, aby bylo přirozené a příjemné jak pro mluvícího či zpívajícího, tak pro posluchače. V rámci mluvních technik se zaměřujeme na uvolněnost mluvidel a správnou artikulaci. V rámci pěveckých technik pak především na intonaci, dynamiku a rytmus. Součástí předmětu je také interpretace textů a písní, ve kterých se věnujeme přivlastnění si textů, pojmenování si vlastních postojů a pocitů vážících se k vybranému dílu, srozumitelnému podání a vyjádření celkového osobního vztahu k danému dílu. Díky předmětu „Hlasový projev“ umožňujeme studentům přístup k vyjadřovacímu prostředku, kterým je hlas, ať už jde o jeho použití v mluvě, či zpěvu. Předmět slouží jako úvod do hlasových technik a podle schopností a potřeb studentů je možná následná individuální práce na prohloubení znalostí v těchto oblastech týkajících se mluvy, přednesu či zpěvu.
- Výstupy z učení
- "1. semestr: • Osvojení si dechových cvičení • Pojmenování a sdílení zažitých zkušeností s hlasem ve skupině • Vědomí vnitřního prostoru v těle • Vědomí tělesného napětí či přepjetí v konkrétních částech těla 2. Semestr: • osvojení si cvičení zaměřených na uvolnění fyzické i psychické stránky • schopnost reflexe vnitřních pocitů u sebe samého • schopnost reflexe sluchového vjemu svého vlastního hlasu i hlasů ostatních ve skupině • schopnost pracovat s dechem a hlasem bez tělesného přepínání 3. semestr: • Osvojení si základních doporučených návyků mluvní a pěvecké techniky • Propojení poznatků o dechu s konkrétním hlasovým vyjádřením na podkladu zadaného textu a písně • Osvojení si přístupu k vlastní tvorbě textu nebo melodie 4. semestr: • Zautomatizování doporučených mluvních a pěveckých návyků, prohloubení vnímání jejich principů • Schopnost zaměření se na konkrétní jednotlivý cíl v rámci cvičení mluvních a pěveckých technik • Uchopení vlastního tvůrčího postupu týkajícího se psaného či mluveného slova nebo melodie 5. semestr: • Osvojení principů interpretace textu a písně • Zkušenost s interpretací vlastního psaného textu • Schopnost práce s dynamikou hlasu • Schopnost práce s dechovou oporou, důležitou pro zvučnost hlasu 6. semestr: • Práce ve skupině, uchopení vlastní pozice • Cítění skupiny jako celku • Schopnost uchopení díla jako celku a jeho důležitých složek jako je dynamika a začátek a konec kusu • Společné naladění skupiny na sebe navzájem a společné ladění skupiny na interpretaci kusu • Uchopení principu rozložení energie pro celý kus od počátku do konce • Zmapování vlastních návyků pro dosažení uvolněného a připraveného hlasu před vystoupením"
- Osnova
- "1. semestr: V tomto předmětu se budeme věnovat vstupním hlasovým technikám opírajícím se převážně o dech. Zaměříme se na dechová cvičení, skrze která budeme zkoumat vnitřní tělesný prostor. Zvolená dechová cvičení mají základ v uvolňovacích technikách, meditačních technikách a také v tradičních čínských psychosomatických metodách cvičení jako je například čchi-kung. Důležitou součástí předmětu je společné sdílení a pojmenování vnitřních pocitů i záměrů týkajících se vlastního hlasu. 2. semestr: V rámci tohoto předmětu se zaměřujeme na schopnost uvolnění tělesného napětí, sebereflexi i vzájemnou reflexi ve skupině. Důležitou složkou, kterou zde rozvíjíme je sluch, nebo-li dát si prostor naslouchat hlasu, díky kterému si vytvoříme odstup od vlastního hlasového projevu a také možnost pro jeho reflexi. Tento odstup umožňuje propojení vlastního vnitřního naladění a hlasového záměru, který vyjadřujeme skrze slabiky, slova, tóny, melodie. 3. semestr: Tento předmět zahrnuje také samostatné vypracování tvůrčího úkolu ve formě krátkého autorského textu a krátké autorské melodie. 4. a 5. semestr: Součástí předmětu je vypracování samotného tvůrčího úkolu formou krátkého autorského textu a krátké autorské písně. 6 semestr: Věnujeme se interpretaci vlastních i zadaných textů a písní. Součástí výuky je vytvoření konečného výstupu obsahujícího námi osvojené textové a hudební materiály. Důraz je kladen na vytvoření celistvého výstupu. Velmi důležitá je zde práce skupiny, její naladění, schopnost spolupráce a vnímání společného prostoru a záměru. Důležité je stále rozvíjení a udržování osobních návyků, potřebných pro uvolnění těla, a tedy i hlasu, a správné míry tělesného napětí. "
- Literatura
- doporučená literatura
- Barknowitzová, Susanne: Dýchání jako živoucí dění. Integrál Brno. 2004
- neurčeno
- Martienssenová, Franziska: vzdělaný pěvec. KORA Pardubice, 1994.
- Nováková, Markéta: Hlas jako komunikační prostředek ve vztahu ke člověku a společnosti. Magisterská diplomová práce. Brno 2012.
- Válková, L., Vyskočilová, E.: Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Akademie múzických umění v Praze, 2005.
- Hála, Bohuslav: Technika mluveného projevu. SPN Praha, 1958.
- Poláčková, Veronika: Kultivovaný mluvený projev: herecké osvojování zásad české mluvy. 2012.
- Martienssenová, Franziska: Vědomé zpívání. SPN Praha, 1985.
- Výukové metody
- "1. a 2. semestr: Práce probíhá ve skupině, kde společné napojení a sdílení cvičení nebo představ o hlase posiluje důležité prožitky vědomí sebe samých. Jako podklad pro práci s dechem a hlasem použijeme jeden zvolený text a jednu lidovou píseň. Oba tyto texty budou mít studenti za úkol si osvojit, vytvořit si k nim osobní vztah. 3., 4., 5. semestr: Předmět probíhá ve skupině formou cvičení s následnou reflexí a výkladem. Nabyté dovednosti a poznatky uplatňujeme při zpracování zadané písně a textu. Součástí předmětu je také vypracování samostatné práce. 6. semestr: Výuková metoda předmětu probíhá ve skupině formou zkoušení a následné zpětné vazby. Student reflektuje jak svůj výkon, tak výkon ostatních studentů. Důraz je kladen vnímání míry důležitosti každého jednotlivce ve skupině, vzájemné vyslechnutí se a naladění jednotlivců na skupinu."
- Metody hodnocení
- "1. a 2. semestr: Studenti budou hodnoceni na základě jejich účasti na hodinách a také osvojení si používaných principů cvičení i reflektování. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou zápisky, které si povede každý student. Zde mohou shromažďovat získané poznatky ohledně cvičení i reflektovat vlastní kroky na cestě hlasového projevu. 3., 4., 5. semestr: Student bude hodnocen za základě své účasti na hodinách a vypracování zadaného úkolu – vytvoření a zformování krátkého textu či melodie, jeho interpretace a prodiskutování s ostatními studenty a pedagogem. Součástí předmětu i jeho hodnocení budou také zápisky vedené studentem, kde může jednak shromažďovat načerpané informace ohledně techniky mluvy a zpěvu a jednak zde bude reflektovat své vlastní tvůrčí postupy. 6. semestr: Studenti budou pod vedením pedagoga společně realizovat výstup složený z jednotlivých písní a textů, na které se zaměřovali v rámci tohoto předmětu během všech semestrů. Následně budou hodnoceni kolektivem pedagogů. V potaz je také brána docházka a osobní zápisy studenta reflektující jeho dosavadní kroky na cestě hlasu a interpretace."
- Informace učitele
- Pro tento předmět je vhodné, aby studenti pracovali ve skupině. Ideální počet studentů ve skupině je 6. Pokud to kapacita předmětu dovolí, bylo by velmi přínosné nepřekračovat tento počet. Pokud ovšem bude potřeba pracovat s celou skupinou zároveň, je to možné, ale odpadá tak možnost individuálnějšího přístupu vhodného převážně ke cvičením, která se váží k technice mluvy či zpěvu. Pro tato cvičení je výhodné být v co nejmenším počtu. V počtu 6 studentů lze příjemně pracovat i ve dvojicích s tím, že pedagog nemusí být zapojen do cvičení a může se věnovat práci studentů.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DFDL112