DIFA:DTDLY24 Sociální psychologie - Informace o předmětu
DTDLY24 Sociální psychologie
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 5/0/45. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Veronika Broulíková (přednášející)
Mgr. Magdaléna Lípová (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Ne 18. 2. 9:00–13:00 106
- Předpoklady
- Student absolvuje předmět sociální psychologie v návaznosti na obecnou a vývojovou psychologii.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Taneční a pohybové divadlo a výchova (program DIFA, B-DRAUM)
- Taneční a pohybové divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je nabídnout studujícím přehled vybraných témat sociální psychologie, orientaci v problematice komunikace a seznámení s jednotlivými koncepty komunikace a seznámení studentů se specifickými komunikačními kódy minorit. Podstatným cílem předmětu je představení technik psychohygieny.
- Výstupy z učení
- Deskriptory
Znalosti:
- studenti se orientují v odborné terminologii sociální psychologie;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorií komunikace;
- studenti prokazují znalosti z oblasti psychohygieny.
Dovednosti:
- studenti umí při tvorbě programu pro široké spektrum skupin účastníků brát v úvahu charakter dané sociální skupiny;
- studenti při práci se skupinou umí navrhnout vhodné způsoby vedení skupiny a obhájit zvolený postup;
- studenti umí aktivně využívat efektivní komunikaci při práci v týmu;
- studenti umí aplikovat znalosti k rozpoznávání zátěžových situací ve skupině a hledat cesty k účinnému překonávání stresových situací uplatňováním prvků psychohygieny.
Způsobilosti:
- studenti jsou schopni jako členové týmu uplatňovat principy aktivního naslouchání a komunikace;
- studenti jsou schopni osvojené schopnosti a dovednosti aplikovat při procesu divadelní tvorby a pedagogické práce se skupinou;
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat komunikační situace ve skupině;
- studenti jsou schopni využívat techniky psychohygieny pro skupinu účastníků i k trvale udržitelnému rozvoji své osobnosti. - Osnova
- - komunikace a interpersonální vztahy;
- - druhy komunikace, formy neverbální komunikace;
- - aktivní naslouchání, C.Rogers, J. Křivohlavý;
- - transakční analýza E.Berneho;
- - sociální poznávání, příčiny nepřesnosti sociální percepce;
- - postoje, normy a morální vývoj;
- - sociální učení pod vlivem modelu, napodobování a identifikace;
- - zvládání stresu, psychosomatika a psychohygiena;
- - relaxace jako prevence stresu, imaginace, využití prvků arteterapie.
- Literatura
- Berne, E.: Jak si lidé hrají. Liberec 1992. info
- Hayesová, N.: Základy sociální psychologie. Praha: Portál 2000. info
- Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada 2007. info
- Hill, G.: Moderní psychologie. Praha: Portál 2004. info
- Jung, C. G.: Duše moderního člověka. Brno: Atlantis 1994. info
- Křivohlavý, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda 1988. info
- Křivohlavý, J.: Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál 2008. info
- Křivohlavý, J.: Povídej, naslouchám. Praha: Návrat 1993. info
- Křivohlavý, J.: Pozitivní psychologie. Praha: Portál 2004. info
- Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. info
- Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005. info
- Plaňava, I.: Průvodce mezilidskou komunikací. Praha: Grada 2005. info
- Říčan, P.: Psychologie osobnosti - obor v pohybu. Praha: Grada 2007. info
- Salomé, J.: Mluv se mnou, mám ti co říct. Praha: Portál 1997. info
- Smékal, V.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister&Principal 2002. info
- Šicková - Fabrici J.: Základy arteterapie. Praha: Portál 2008. info
- Široký, H.: Nárys psychologie divadla a psychodramatu. SPN Praha. info
- Široký, H.: Úvod do herecké psychologie. SPN Praha 1964. info
- Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace, Praha: Portál 2000,. info
- Výukové metody
- Forma výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: přednáška, práce s textem, diskuzní metody, samostatná práce studentů - Metody hodnocení
- Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DTDLY24