DMAL101 Acting work

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
0/12/3. 8 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
Mgr. Michal Bumbálek (lecturer)
Linda Caridad Fernandez Saez (lecturer)
Mgr.art. Jozef Gombár (lecturer)
MgA. Adam Mašura (lecturer)
doc. MgA. Lukáš Rieger, Ph.D. (lecturer)
MgA. Pavel Vaculík (lecturer)
Guaranteed by
doc. Oxana Smilková
Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lukáš Rieger Dramatic Acting Department – Dramatic Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Dodo Gombár Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable of Seminar Groups
DMAL101/CH: Tue 14:30–16:00 203, Tue 16:15–17:45 203, Wed 14:30–16:00 203, Wed 16:15–17:45 203, Thu 14:30–16:00 203, Thu 16:15–17:45 203, M. Bumbálek, L. Rieger, P. Vaculík
DMAL101/MH: Mon 18:00–19:30 SAL, Mon 19:45–21:15 SAL, Wed 16:15–17:45 SAL, Wed 18:00–19:30 SAL, Thu 16:15–17:45 122, Thu 18:00–19:30 122, J. Gombár
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• Zvědomění strukturace jevištního jednání umožňující fixaci
• Rozvíjení schopnosti organického jednání v rámci „já v daných okolnostech“
• Zkoumání impulsů k slovnímu jednání a jeho analýza
• Uvedení do problematiky studia postavy
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• orientace v problematice základní sktrukturace jevištního jednání
• organického jednání v rámci „já v daných okolnostech“
• prokázat elementární dovednosti umožňující tvorbu postavy
Syllabus (in Czech)
  • Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím jednak ke specifikacím každé ze tří specializací studijního programu a dále také s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
  • Specializace Činoherní herectví
  • Ateliér doc. Bergmana
  • „Každodenní“ a „nekaždodenní“ aspekty hereckého jednání při ohledávání zvnějšku zadané jevištní situace (dialog v blankversu) – zvědomování strukturace jevištní akce, od improvizace k fixaci a od fixace k improvizaci, variantní myšlení.
  • Ateliér doc. Riegera
  • Cvičení na:
  • • rozvíjení daných okolností vedoucích k vyhrocenému dramatickému jednání
  • • osvojování si prvků umožňujících fixaci jevištního jednání
  • • analýzu předpokladů slovního jednání
  • • napodobování pohybů a gest
  • • napodobování profesních návyků
  • • napodobování charakteristických projevů zvířat
  • Ateilér doc. Smilkové
  • ◦ rozvíjení improvizace etudového vnímání herecké tvorby, zpracování tématu, cíle v dramatické situaci
  • ◦ vytvoření kolektivního vnímání herecké tvorby
  • ◦ herecký trénink
  • Ateliér doc. Dostálka
  • - herecká fixace a opakovatelnost
  • - od spontaneity ke struktuře
  • - scénický tvar
  • Specializace Muzikálové herectví
  • doc. Talpová
  • Herecká cvičení Rozvíjení fantazie, imaginace. Jednání v základních hereckých situacích. Osvojování si základních hereckých výrazových prostředků. Vnitřní motivace.
  • Mgr. Štěpán
  • 1) základní pojmy herecké práce
  • 2) základní cvičení, která si berou za cíl vytvořit na hodinách tvůrčí atmosféru a kolektivní souhru.
  • 3) herecká cvičení na rozvíjení fantazii, imaginace, vnitřní motivace
  • 4) hledání principů tvořivé hravosti
  • 5) cvičené rozvíjející základní herecké prostředky (fyzické jednání, jednání beze slov, jednání slovem)
  • 6) dialog - základní vlastnosti dialogu, seznámení se z vybranými dialogy z dramatické literatury
  • 7) tvůrčí práce na dialogu (od autorství po jevištní zpracování)
  • MgA. Zetel
  • • biomechanika
  • • “sčukinovské” etudy
  • • kolektivní a sólová improvizace
  • Specializace Fyzické divadlo
  • Věnujeme se základní struktuře jevištního hraní a tématům: chór, coryphée, hrdina, major a minor, rovnovážný stav a místa na jevišti, význam vstupu v divadle... (vše co slouží základům režie. Skupinově se zaměřujeme na kauzalitu, spouštěcí mechanismy, impulsy, způsoby koncentrace, na vlastnosti konkrétní a imaginární hmoty, zvířeckosti a zvířat, symboliky lidského těla. Společně prozkoumáme možnou inscenaci antického řeckého dramatu: chór jako jedna z postav a reprezentace či figura lidu. Ve spolupráci s pedagogem předmětu „Technika mluveného projevu“ se věnujeme skupinovému projevu. Dál se budeme věnovat tzv. Storytellingu či stavbě a vyprávění příběhu. Budeme se věnovat hře s objektem/rekvizitou v jeho vyprávějícím potenciálu. Věnujeme se jevištnímu vytváření atmosféry, napětí, a dramatické strukturované improvizaci (již bereme na zřetel cil a charakteristiky postavy) (viz. především Michail Čechov). Na konci semestru budou studenti seznámení se základy hraní a gramatikou hry commedia dell’arte v rámci blokového semináře (viz. předmět Divadlo masek, čímž budou připraveni na další učení ve třetím semestru.
Teaching methods (in Czech)
cvičení
Assessment methods (in Czech)
Analýza výsledků činnosti studenta, soustavné sledování výkonu studentů. Docházka, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2023, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2023/DMAL101