DVDL511 Psychologie dětského diváka

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Veronika Broulíková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DVDZ511 Psychologie dětského diváka )
Psychologie dětského diváka navazuje na dosavadní teoretické znalosti psychologických disciplin bakalářského studia a praktické zkušenosti studenta, které průběžně získává v rámci pedagogické i divadelní praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky dětského diváka,se zřetelem k vývojovým zákonitostem. Studenti budou seznámeni s akcenty, souvisejícími s dětskými diváky se sluchovým postižením a s možnostmi uplatnění divadelního působení v rámci akceptace sluchové vady dítěte, např. ostatními dětskými diváky. Dětský divák v interním známém prostředí Dětský divák v prostředí divadelních i nedivadelních prostor Cílem předmětu psychologie dětského diváka je rekapitulace v nových souvislostech zejména vývojovou psychologii, zabývá se zákonitostmi recepce uměleckého díla u dětí, vztahu motivace a tvořivosti dětí. Zabývá se specifiky dětského sluchově postiženého diváka.
Výstupy z učení
Student: - je seznámen se specifiky dětského diváka,se zřetelem k vývojovým zákonitostem. -je seznámen s akcenty, souvisejícími s dětskými diváky se sluchovým postižením a s možnostmi uplatnění divadelního působení v rámci akceptace sluchové vady dítěte, např. ostatními dětskými diváky. - analyzuje poznatky ve vztahu vlastní realizace divadelního produktu v interním známém prostředí dětského diváka - reflektuje poznatky a zkušenosti ve vztahu k dětskému divákovi v prostředí divadelních i nedivadelních prostor
Osnova
  • Specifika dětského diváka,se zřetelem k vývojovým zákonitostem. akcenty, souvisejícími s dětskými diváky se sluchovým postižením s možnostmi uplatnění divadelního působení v rámci akceptace sluchové vady dítěte, např. ostatními dětskými diváky. Dětský divák v interním známém prostředí Dětský divák v prostředí divadelních i nedivadelních prostor
Literatura
  • Lokšová, I., Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, Portál, Praha 1999. info
  • Mišurcová, V., Severová,M.: Děti, hry a umění, ISV, Praha 1997. info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006. info
  • JEBAVÁ, Kateřina. Tandemové divadlo - tandemové lekce: prvky a nástroje dramatického umění jako prostředek komunikace v rodině dítěte se sluchovým postižením. Brno: JAMU, 2016. ISBN 978-80-7460-092-0.
  • RICHTER, Luděk. Divadlo pro děti. 1. vyd. Praha: Dobré divadlo dětem, 2015. ISBN 978-80-905055-0-6. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I.: Dětství a dospívání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8. info
Výukové metody
Vyučovací metody: Přednáška a seminář probíhá na základě tématických okruhů, které jsou řešeny se studenty v rámci konkrétních situací v pedagogické praxi a při přípravě vlastních projektů.
Metody hodnocení
Absolvování přednášky a semináře je hodnoceno zápočtem .
Student vypracuje seminární práci na základě zadané literatury a vlastní zkušenosti specifik sluchové vady.
Seminární práce bude odevzdána elektronicky. Reflektována a konzultována bude v rámci společné diskuze.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2023, léto 2025.