DVDL405 Dějiny českého divadla Neslyšících

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Veronika Broulíková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Pá 8:30–10:00 201
Předpoklady
EVER ( DVDZ405 Dějiny českého divadla Neslyšících )
Vybrané kapitoly dějin pohybového divadla
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámení studentů se s historií českého divadla neslyšících na jevišti, na ulici a v plenéru. Seznámit studenty s genezí vývoje divadelních aktivit Neslyšících. Seznámit je s historickým a společenským kontextem stěžejních období divadelní tvorby neslyšících a s neslyšícími. Seznámit studenty s dramaturgií divadelní tvorby, s amatérskou postupně se vyvíjející profesionální divadelní scénou Neslyšících. Seznámit studenty s významnými osobnostmi divadla Neslyšících. Cílem je studenty seznámit s vývojem divadelních aktivit po roce 1989: 1. vysokoškolské umělecké vzdělávání v České republice a další vývoj umělecké tvorby i v rámci výchovy a vzdělávání dětí, mládeže i dospělých.
Výstupy z učení
Studenti : -jsou seznámeni s s historií českého divadla neslyšících na jevišti, na ulici a v plenéru. - studenti jsou seznámeni s genezí vývoje divadelních aktivit Neslyšících. - jsou schopni analyzovat historické a společenské souvislosti divadelní tvorby neslyšících a s neslyšícími. - získají znalosti o dramaturgií divadelní tvorby v rámci amatérské a postupně se vyvíjející profesionální divadelní scéně Neslyšících. - získají znalosti o vývoji uměleckého vzdělávání a profesionální tvorby Neslyšících po roce 1989. - získají znalosti o vývoji divadelních aktivit po roce 1989: 1. vysokoškolské umělecké vzdělávání v České republice a další vývoj umělecké tvorby i v rámci výchovy a vzdělávání dětí, mládeže i dospělých.
Osnova
  • Vývoj uměleckého vzdělávání Neslyšících po roce 1989.
  • Tvorba pro děti a mládež.
  • Tvorba pro dospělé.
  • Významné osobnosti divadelní tvorby Neslyšících.
  • Vznik a existence profesionálních divadel Neslyšících na Slovensku a v České republice.
  • Divadlo Tiché Iskry na Slovensku.
  • Divadlo Neslyším v České republice.
  • Další divadelní aktivity i v rámci výchovy a vzdělávání dětí, mládeže ve speciálním a inkluzívním vzdělávání.
Literatura
  • Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, I. a II. díl, FRPSP, 1997-98. info
  • Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, III. díl, FRPSP 2006. info
  • Švehla, J.: Tisícileté umění pantomimy. info
  • MAJEROVÁ, Jana. Podoby profesionálního divadla neslyšících. Brno: MU, 209 s. 2007 https://is.muni.cz/th/vrt5c/Diplomova_prace
  • VRBOVÁ, Barbara. Pohybové divadlo neslyšících Zoji Mikotové. Brno: JAMU, 2008 ISBN 978-80-86928-51-7
Výukové metody
přednáška, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
písemný test
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2018, léto 2020, léto 2024.