DTDLY18 Vývojová psychologie

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
10/0/45. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Veronika Broulíková (přednášející)
Mgr. Magdaléna Lípová (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DDVZ213 Vývojová psychologie )
Student musí absolvovat předmět v návaznosti na obecnou psychologii.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe. Kurz vývojové psychologie nabízí přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie).
Výstupy z učení
Deskriptory:

Znalosti:
- studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje;
- studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie;
- studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte pro potřeby tvorby divadla pro děti předškolního a školního věku;
- studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson);
- studenti se orientují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.).

Dovednosti:
- studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie;
- studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy;
- studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje.

Způsobilosti:
- studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Osnova
  • - pubescence;
  • - adolescence;
  • - dospělost;
  • - stáří;
  • - terminální stadium života, E.K.Rossová;
  • - specifické vývojové problémy;
  • - dyslexie a specifické poruchy učení;
  • - ADHD;
  • - psychická deprivace;
  • - dítě v nemoci, dítě s handicapem;
  • - rodina jako systém.
Literatura
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Výukové metody
Forma výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2023.