DSCL101 Stage Design

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 0.01
Prerequisites (in Czech)
předmět navazuje na ukončenou Scénografii I v ZS
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen;
- čtení dramatického textu v širším kontextu;
- analýzy a interpretace dramatického textu;
- převedení textu do obrazového materiálu;
- vytvoření vizuálního storyboardu;
- vytvoření strukturálního autorského projektu;
- technicky, technologicky a materiálově interpretovat téma;
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu;
- umění prezentace instalace;
- písemné i ústní obhajoby projektu;
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví prostorový model řešení v konkrétním měřítku, určenou reálně existujícím prostorem interpretace. V druhém semestru prvního ročníku bakalářského studia přistupuje student k fragmentu původního klasického divadelního textu středoevropského sociokulturního prostředí, na jehož základě vypracovává vlastní prostorovouou interpretační rovinu. Důležitým aspektem této fáze je opět uvědomění si vlastních sociokulturních zdrojů, a interpretační práce s nimi, nyní však v rovině jednoduché dramatické situace. Samotný text je vybírán tak, aby reflektoval soudobou společenskou problematiku na dobovém příkladu. Důležitým faktorem této fáze je poukázat na interpretační otevřenost oboru a trénovat osobní aktivní přístup k interpretačním rovinám, které jsou obsaženy jak v původním textu předlohy, tak v nynější politicky společenské situaci našeho prostředí. Po četbě předlohy následuje osobní aktivní tématické vypracování interpretačních struktur a otázek. Sběr tématického materiálu s příklonem k problematice vztahu jedince (tvůrce) a jeho zodpovědnosti vůči prostředí z něhož pochází. Na základě svých poznatků student vypracovává dramatický vztah jedince, či skupiny k soudobému prostředí a vytváří této situaci odpovídající prostorový výstup. Student se zaměřuje na vztah jedince (autora i postavy) a zodpovědnosti vůči prostředí v němž se nachází v rámci dobového - dramatického kontextu a přenáší problémová schemata do současných sociokulturních paralel. Ročníkovou prací je výstup formou prezentace procesu, instalace, modelu, vykazující scénografické aspekty a jeho písemná reflexe. Časová struktura výuky, kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují:
  • 1. – 2. týden: četba původního textu / předlohy
  • 2. – 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6 – 8. týden: 2 fáze – přechod do reálného prostoru – sociokulturní vztahy prostředí a předlohy. Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9 - 10.týden: výrobní dokumentace projektu / technické aspekty
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12. – 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • Eliade Mircea. Posvátné a profánní. Praha, Oikoymenh, 2006, ISBN 80-7298-175-7. info
  • JUNG, Carl Gustav: Člověk a jeho symboly. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1259-1
    not specified
  • ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
  • ELIADE, Mircea: Pojednání o dějinách náboženství, Argo 2004. ISBN 80-7203-589-4
  • ELIADE, Mircea: Mýtus o věčném návratu (archetypy a opakování), OIKOYMENH 1993,  ISBN 80-85241-51-X
  • ELIADE, Mircea: Obrazy a symboly: [esej o magicko-náboženských symbolech]. Computer Press 2004. ISBN 80-7226-902-X
  • Dřevěné kostelíky v zemích československých a Podkarpatské Rusi, in: Český lid, 24, 1924, 1, s. 327-338. https://www.academia.edu/28853639/
  • VAŠKŮ, Zdeněk: Hold slunci, dešti, půdě a pluhu, Academia ISBN: 978-80-200-2313-1
  • ZÍBRT, Čeněk: Veselé chvíle v životě lidu českého, Vyšehrad 2006, ISBN: 80-7021-624-7
  • ELIADE, Mircea: Slovník náboženství, Argo 2001,  ISBN 80-7203-393-X
  • ZÍBRT, Čeněk: Dějiny kroje v zemích českých až po války husitské. 3 sv., Praha: F. Šimáček, 1891-1892
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2020/DSCL101