M6021l Estetické teorie multimédií I, II

Divadelní fakulta
léto 2019
Rozsah
1/1. 1 kr. 1 z 2. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( M6021z Estetické teorie multimédií I, II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
Kurz představuje úvod do problematiky multimédií v širším kontextu mediálních a uměleckých manifestů i jejich konkrétních aplikací. Ačkoliv se multimédia jeví jako problém krystalizující v oblasti digitálních médií v 80. letech 20. století, v širším "archeologickém" pohledu lze jejich základní principy odhalovat a spatřovat v umělecko-teoretických přístupech kombinujících různé sféry umění již od 19. století. Účast v kurzu je podmíněna aktivní četbou studijních textů.

Osnova
  • Předmět je zajišťován Ústavem hudební vědy FF MU v Brně.

    *Zimní semestr:
    • Multimédia - definiční přístupy. Richard Wagner a Umělecké dílo budoucnosti - forma versus obsah. Prostor - čas - řád. Italský futurismus a estetika médií. Architektura jako multimediální forma. Intermediální koncept Dicka Higginse. Nam June Paik - umění jako komunikace. John Cage - interpretace, komunikace, rezignace. Alea acta est: hudba jako hypertext. Estetika otevřeného uměleckého díla a její aplikace. Možnosti nové narace multimediálního díla (S. Reich, B. Korotová). Audiovizuální instalace, skulptury a environmenty (I. Xenakis, B. Viola ad.).


    *Letní semestr:
    • Interakce mezi sférami vnímání - zvuk a obraz - Od zobrazovací funkce hudby po znějící obraz. Synestesie - Hudba pro oči - Formy vizualizace hudby. Der Blaue Reiter. Bauhaus. Zvuk, obraz, pohyb - hledání souvislostí mezi zvukem a pohybem. Prostor jako médium. Filmová hudba na plátně i před ním - Časoprostorový exkurz do světa před a za promítacím plátnem. Rozhlasové utopie a heterotopie - Rozhlas po drátě, internetové rádio - historické opakování schématu? Přirozený svět jako videoklip? - Mobilita (re)produkce hudby jako podmínka zrodu videoklipu.
Literatura
  • Flašar, Martin. In memoriam K.H.S. In Opus musicum, č. 1, 2008, s. 5-7. info
  • Xenakis, Iannis. Formalized music :thought and mathematics in composition. Edited by Sharon Kanach. Rev. ed. Stuyvesant, N.Y. : Pendragon Press, 1992. xiv, 387 s. ISBN 0-945193-24-6. info
  • Flašar, Martin. Edgard Varese - elektronická poezie pro děti. Opus musicum Hudební revue, Brno, 39, 6, od s. 34-36, 3 s. ISSN 0862-8505. 2007. info
  • Martin, Flašar. E. Varese - I. Xenakis - Le Corbusier : Poeme électronique (1958). Hudobný život : [dvojtýždenník], Bratislava : Obzor, 2009, 1-2, od s. 52-54, 3 s. ISSN 1335-4140. 2009. info
  • Gleick, James. Chaos [orig. Chaos]. Překlad Renata Kamenická. Vydání první. Brno : Ando Publishing, 1996. 349 s. ISBN 80-86047-04-0. info
  • Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu :problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. Edited by Michal Rataj. 1. vyd. V Praze : Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2007. 160 s. ISBN 978-80-86970-31. info
  • Multimedia :from Wagner to virtual reality. Edited by William Gibson - Randall Packer - Ken Jordan. New York : W.W. Norton, 2002. xxxviii, 4. ISBN 0-393-04979-5. info
  • Music, sound and multimedia :from the live to the virtual. Edited by Jamie Sexton. Edinburgh : Edinburgh University Press, 2007. xi, 204 s. ISBN 978-0-7486-2534. info
Výukové metody
Teoretická příprava k orientaci v problematice multimediálního umění. Přednášky z historie a teorie mediálního umění 20. století. Výuka probíhá každý týden.
Metody hodnocení
Písemný test.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020.