M6001l Principy režie a dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2019
Rozsah
2/0. 2 kr. 2 z 4. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( M6001z Principy režie a dramaturgie )
(např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):
základní znalosti dramatických děl a současných divadelních inscenací
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Cíle předmětu
(očekávané cíle výuky a kompetence, které student získá, tedy co se v předmětu naučí, co bude umět vykonávat, vědět atd.): Výuka předmětu se v jednotlivých přednáškách zaměří na problematiku tvorby divadelního díla, jeho strukturální zákonitosti i specifičnosti při jeho modelování. Konkrétně se potom bude zabývat základními principy dramatické a režijní tvorby, problematikou mimese, dramatické struktury a kompozice. Dále se zaměří na objasnění nejdůležitějších pojmů jako dramatická a divadelní situace, jednání, postava, konflikt, režijní fabulace příběhu, mise en jeu, mise en geste, mizanscéna, kompozice prostoru, styly a žánry, princip stylizace. Součástí bude i přiblížení některých metod a postupů práce režiséra s hercem. Předmět poskytne posluchačům teoretický úvod do problematiky tvůrčí divadelní práce. Dílčí cíle: uvedení do problematiky dramatu a divadla seznámení se základními principy dramatické, dramaturgické a režijní tvorby objasnění nejdůležitějších pojmů a postupů divadelní práce seznámení se základní problematikou tvůrčí divadelní práce

Osnova
  • Předmět je vyučován na DIFA JAMU (Mozartova 1). Termín: úterý 10.15 - 11.45 hod. (učebna č. 104).

    drama a divadlo jako jednání, problematika mimésis, syntetická a analytická teorie dramatického umění
    jednání a situace, situace dramatická a jevištní, divadlo jako sled situací a akcí
    příběh a děj, narativní povaha divadla, režie jako vyprávění příběhu
    otevřené a uzavřené pojetí dramatického textu, aristotelské a epické drama
    žánry dramatu a divadla
    postavení a úloha dramaturgie v divadle, lessingovské pojetí dramaturgie, dramaturgie teoretická a praktická
    úloha a postavení režiséra v systému divadla
    režie jako "překlad" dramatického textu do podoby divadla
    divadlo interpretační, problematika analýzy a interpretace dramatického textu
    autorské pojetí divadelní tvorby, problematika autorského subjektu a princip lyrické subjektivace
    komponenty inscenační tvorby a jejich vzájemná provázanost
    kompozice dramatu, kompoziční principy a postupy
    problematika montáže, montáž horizontální a vertikální
    problematika mizanscény a vizualizace
    herní povaha divadla
    úvod do systémů a metod herecké tvorby
    styl a stylizace
    metaforický princip v divadle
    režijní kniha
    základní etapy a postupy práce na inscenaci


    * Životopis pedagoga:
    * prof. PhDr. Josef Kovalčuk
    Studoval bohemistiku (s literárněvědným zaměřením), historii a filozofii na UP v Olomouci a dramaturgii na pražské DAMU. V roce 1974 se stal spoluzakladatelem a dramaturgem HaDivadla v Prostějově (později Brno), formoval jeho profil autorského divadla i součásti hnutí otevřeného divadla a alternativní kultury. Je autorem her, řady dramatizací a spoluautorem řady scénářů divadelních inscenací HaDivadla (např. Panoptikum, Hra bez pravidel, Bylo jich pět a půl, Pouť k milosrdným, Záhadné povahy atd. - většinou ve spolupráci s A.Goldflamem). Podílel se na společných projektech studiových divadel Cesty a Rozrazil. Teoreticky reflektoval práci netradičních divadel zejména ve studiích Autorské divadlo 70.let (1982), Od tématu ke scénáři (1986), Znaky autorského divadla (1990). V letech 1990-96 byl děkanem fakulty, výrazně se podílel na jejím obnovení a vybudování, včetně otevření řady nových oborů.
    V letech 1997-2002 působil jako umělecký šéf činohry Národního divadla v Praze, kde dramaturgicky spolupracoval s režiséry I. Krobotem (Romance pro křídlovku, Hamlet, Obsluhoval jsem anglického krále), J. A. Pitinským (Bloudění, Markéta Lazarová), V. Morávkem (Lucerna), A. Goldflamem (Smlouva). Jeho dramatizace Dostojevského Idiota je v současné době uváděna v Divadle Husa na provázku pod názvem Kníže Myškin je idiot.
    Od roku 2002 je znovu děkanem Divadelní fakulty. Za knihu Bylo jich pět a půl získal v roce 2006 cenu Festivalu Next Wave - příští vlna.
Literatura
  • Aristotelés: Poetika. info
  • Brecht, Bertolt: Myšlenky, Praha 1958. info
  • Brook, Peter: Prázdný prostor, Praha 1988. info
  • Ejzenštejn, Sergej: O stavbě uměleckého díla, Praha 1963. info
  • Ejzenštejn, Sergej: Umenie mizanscény, Bratislava 1998. info
  • Grossman Jan: Analýzy, Praha 1991. info
  • Hořínek, Zdeněk: Drama, divadlo, divák, Brno 1991. info
  • Hyvnar, Jan: Herec v moderním divadle, Praha 1999. info
  • Kovalčuk, Josef: Znaky autorského divadla, In: Divadelní studie 1, JAMU, Brno 1991. info
  • Lukeš, Milan: Umění dramatu, Praha 1987. info
  • Srba, Bořivoj: Řečí světla, Brno 2004. info
  • Vostrý, Jaroslav: Režie je umění, Praha 2001. info
  • Zich, Otakar: Estetika dramatických umění, Praha 1986. info
Výukové metody
Přednáška je hromadná.
Metody hodnocení
Zkouška v obou semestrech. Podmínkou pro získání zkoušky je absolvování předmětu v obou semestrech!
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2019/M6001l