DDML509 Absolventský výkon a jeho dokumentace – projektová výuka

Divadelní fakulta
léto 2019
Rozsah
0/115/115. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Dagmar Bednáriková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Absolvování všech předmětů programu magisterského stupně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
„Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Ve studijním programu divadelní produkce v magisterském stupni slouží absolventský výkon k ověření znalostí a dovedností studenta pro organizační činnosti přípravné, realizační a postprodukční, zejména pak s ohledem na znalost uměleckých a organizačních principů umělecké instituce. Student nahlíží na svůj absolventský projekt/výkon v logice „projekt v programu“, tzn. „inscenace v uměleckém programu instituce“.
Cílem předmětu je poskytnout praktické pracovní prostředí pro finální ověření znalostí a dovedností, ve kterém je student mentorován příslušným pedagogem/pedagogy.
Výstupy z učení
Student prokazuje znalost uměleckých a organizačních principů umělecké instituce a takto nahlíží na svůj absolventský projekt/výkon.
Z bakalářského stupně si přináší již ověřené schopnosti volit odpovídající nástroje a prostředky pro plánování, realizaci a hodnocení praktického projektu (tzn. kompetence spojené s praktickou realizací projektu). V magisterském stupni poskytuje uměleckému projektu přidanou hodnotu ve smyslu záměru dlouhodobé udržitelnosti vlastního uměleckého výstupu (např. hostování, účast na festivalech apod.), ale zejména implementace závěru plynoucí z procesního zajištění projektu v prostředí do chodu instituce.
Student prokazuje, že je schopen:
- jím realizovaný projekt analyzovat, a to jak z hlediska projektového, tak procesního, zejména pak uspořádat souhrnné hodnocení zainteresovaných stran (pokud není organizováno pravidelně),
- závěry vyplývající z analýzy využít pro zhodnocení projektu,
- formulovat doporučení pro zlepšení příštích projektů/procesů v umělecké instituci či uměleckém sektoru,
- řešit a reflektovat projekt v rámci širšího vnějšího prostředí včetně konkurenčního.
Osnova
  • Je více variant projektu/výkonu, který student osobně vykoná ve fázi přípravné, realizační a postprodukční, přičemž se integruje do prostředí profesionální instituce či týmu. Varianty je možné shrnout do následujících dvou modelů:
  • A. Divadelní inscenace v jednom ze školních divadel, případně profesionálním divadle.
  • Student je součástí kreativního týmu (přičemž nelze pevně stanovit modelovou strukturu týmu – v různé míře jsou zapojeni studenti, pedagogové a profesionálové na tvůrčích pozicích). Tento tým vytváří divadelní inscenaci v prostředí školního divadla, které simuluje profesionální divadelní instituci včetně organizačních procesů.
  • Výsledkem je:
  • - veřejně a opakovaně prezentovaná divadelní inscenace, která je součástí veřejné nabídky školního divadla v rámci jedné sezony,
  • - dokumentace projektu včetně postupu tvorby a jeho reflexe,
  • - veřejná obhajoba projektu i faktického výkonu studenta Divadelní produkce.
  • B. Umělecký projekt audiovizuálního, konferenčního či eventového charakteru.
  • Student je součástí kreativního týmu (přičemž nelze pevně stanovit modelovou strukturu týmu – v různé míře jsou zapojeni studenti, pedagogové a profesionálové na tvůrčích pozicích). Tento tým vytváří strukturovaný a komplikovaný umělecký projekt, přičemž jeho zadání vychází buď z potřeb audiovizuálního studijního programu či z potřeb JAMU případně jejích partnerů.
  • Výsledkem je:
  • - realizovaný a veřejně prezentovaný umělecký projekt, který má podobu například audiovizuálního díla, významné mezinárodní konference či uměleckého eventu (pouliční divadlo, slavnost masek apod.),
  • - dokumentace projektu včetně postupu tvorby a jeho reflexe,
  • - veřejná obhajoba projektu i faktického výkonu studenta Divadelní produkce. Vedoucí projektu/výkonu
  • Varianta A:
  • V případě školních zařízení se jeho přímým nadřízeným stává vedoucí/ředitel školního divadla a příslušný tajemník divadla (supervize výkonu) , který dle potřeby komunikuje s pedagogem Semináře k absolventskému projektu (mentor výkonu). Pro projekty realizované v divadlech je určen pedagog, který je účasten všech milníků spojených s realizací inscenace a poskytuje mentoring studentovi.
  • Varianta B:
  • Náročné projekty realizované pro audiovizuální specializace či pro potřeby JAMU mají vždy určeného pedagoga ateliéru pro vedení projektu jak pro supervizi, tak pro mentoring.
  • Podmínky pro zpracování písemné dokumentace realizovaného absolventského výkonu (variant A, B): Dokumentace absolventského výkonu je zpracována formou postimplementační analýzy v celkovém rozsahu maximálně 15 – 20 stran textové části plus doplňující relevantní přílohový materiál. Povinnou součástí přílohového materiálu je Teatrologický/kulturologický kontext realizovaného díla o rozsahu maximálně 5 normostran.
  • Textová část dokumentace obsahuje:
  • - základní údaje o projektu,
  • - vyhodnocení projektu z hlediska naplnění projektového trojimperativu,
  • - rozbor odchylek a změn v průběhu projektu oproti původnímu plánu, vč. příčin,
  • - rozbor postupu při návrhu a řízení projektu, vč. shrnutí, co se ne/osvědčilo,
  • - rozbor způsobu provedení analýzy rizik a jejího naplnění v praxi,
  • - rozbor dosažených marketingových a ekonomických ukazatelů projektu,
  • - vyhodnocení komunikace a práce týmu podílejícího se na projektu,
  • - celkové vyhodnocení projektu, včetně doporučení z něj vyplývajících.
  • Obsah přílohové části:
  • - záleží na studentovi, jaký přílohový aparát k omezenému počtu NS v textové části zvolí a jakým způsobem bude v textu pracovat se závěry zpracovanými v přílohách.
  • Povinnou přílohou absolventského projektu je teatrologický/kulturologický kontext realizovaného díla, tzn. reflexe s vyjádřením vlastního názoru producenta v následující struktuře:
  • - specifičnost a originalita dramaturgické volby v brněnském a českém divadelním prostoru,
  • - možný přesah k nadnárodnímu kontextu,
  • - tematické zacílení a míra kreativnosti (objevnosti) inscenace (performance),
  • - stručná charakteristika a funkčnost jednotlivých složek (režie, herci, scénografie, hudba, choreografie, audiovizuální technika),
  • - vhodnost, resp. návrh k uvedení na jiných scénách a na festivalech v ČR a v zahraničí,
  • - technické předpoklady pro hostování (mobilita scény apod.),
  • - komunikační předpoklady (nonverbálnost či nezbytný simultánní překlad, titulky),
  • - ekonomická a autorsko-právní náročnosti případného hostování (plus úvahy o možném řešení),
  • - mediální ohlasy, divadelní kritiky,
  • - reakce diváků a konfrontace s vlastní zkušeností z repríz.
Literatura
    povinná literatura
  • Pro realizaci samotného výkonu i pro zpracování dokumentace slouží samostatná studijní opora přístupná v sekci studijní materiály v rámci předmětu Absolventský výkon a jeho dokumentace.
  • Student pracuje s podrobnou studijní oporou a používá literaturu získanou během studia jednotlivých předmětů.
Výukové metody
Forma výuky: samostatný producentský projekt velkého rozsahu.
Metody výuky: samostatná práce studentů, supervize, mentoring. Formální část dokumentace absolventského výkonu je řešena souběžně v Semináři k magisterské diplomové práci a dokumentaci absolventského výkonu v obou semestrech.
Metody hodnocení
Zápočet na základě vykonání praktické části projektu a odevzdání projektové dokumentace (dle zadání v podrobné studijní opoře).
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2019/DDML509