DMBL100 Herecká tvorba

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
0/12/2. 7 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Miroslav Ondra (lecturer)
Mgr. Petr Štěpán (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Petr Štěpán
Petr Štěpán Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Petr Štěpán Musical Acting Department – Musical Acting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 14:30–17:45 132, Wed 14:30–17:45 132, Thu 14:30–17:45 122
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DMBZ100 Herecká tvorba )
Předmět je určen pouze pro studenty daného ateliéru muzikálového herectví.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvedení do studia základů herecké tvorby, seznámení s různými přístupy k výuce herectví a jejich technikami. Dále pak hledání a vlastní identity, rozvoj fantazie a objevování základní tvořivé hravosti. Důležitými cíli jsou pak také zvládnutí pracovní disciplíny a schopnosti kolektivní spolupráce.
V druhé části roku jsou to pak objevování a rozvíjení dovedností umožňujících přirozenou jevištní existenci a relativizaci dosavadních výrazových prostředků. (Jsou jimi například: psychosomatické uvolnění, jevištní pozornost, představivost, tvorba daných okolností, budování jevištního cíle, zvyšování aktivity jednání apod.)
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- nalézt v sobě potřebnou míru tvořivé hravosti
- uvolnit se a aktivizovat své tělo k práci
- aplikovat zásadní poznatky herecké práce
- zvládat základní stupně koncentrace, práce s vlastní fantazií a vlastním tělem
- zvládat základy pracovní disciplíny ve skupině - zvládat kolektivní spolupráci
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1) základní pojmy herecké práce
  • 2) základní cvičení, která si berou za cíl vytvořit na hodinách tvůrčí atmosféru a kolektivní souhru.
  • 3) herecká cvičení na rozvíjení fantazii, imaginace, vnitřní motivace
  • 4) hledání principů tvořivé hravosti
  • 5) cvičené rozvíjející základní herecké prostředky (fyzické jednání, jednání beze slov, jednání slovem)
  • 6) dialog – základní vlastnosti dialogu, seznámení se z vybranými dialogy z dramatické literatury
  • 7) tvůrčí práce na dialogu (od autorství po jevištní zpracování)
Literature
    required literature
  • Diderot, Denis : Herecký paradox. Olomouc: Votobia, 1997. info
  • LUKAVSKÝ, R. Stanislavského metoda herecké práce . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
    recommended literature
  • Stanislavskij K.S.: Moje výchova k herectví I, II, Praha 1946 a 1954. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012. ISBN 978-80-7460-026-5. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: Výuka probíhá ve formě přednášek, seminářů, diskusí a praktických cvičení.
Metody výuky: diskuzní metody, heuristické metody, metody vytváření dovedností, samostatné práce studentů. Současně může být někdy praktikována projektovým způsobem.
Assessment methods (in Czech)
Metody hodnocení: Klauzurní práce, analýza výsledků činnosti studenta - především soustavné sledování výkonu studentů, ale též posuzování profesního výkonu a součinnosti v projektu. Po kontrolních hodinách (a případných klauzurách) jsou ústně analyzovány výsledky jednotlivých studentů i celého ročníku. Výsledná známka v sobě zahrnuje jak kompromis mezi výsledky jednotlivých etap, tak případné (pozitivní i negativní) motivační faktory.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2018/DMBL100