DIFA:DVDL303 Surdopedie - Informace o předmětu
DVDL303 Surdopedie
Divadelní fakultaléto 2017
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Zoja Mikotová
Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér výchovné dramatiky Neslyšících – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 18:00–19:30 201
- Předpoklady
- EVER( DVDZ303 Surdopedie )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Všeobecná speciální pedagogika - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Výchovná dramatika pro Neslyšící (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice sluchového postižení. Dále pak osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností nezbytných pro úspěšnou organizaci prostředí a výuky ve školách vzdělávajících žáky se sluchovým postižením. Po absolvování tohoto předmětu studenti získají přehled o možnostech podpory osob se sluchovým postižením s přihlédnutím k jejich specifickým potřebám podle typu a stupně jejich sluchové vady. Student se bude po absolvování orientovat v oboru surdopedie; bude umět definovat osobu se sluchovým postižením; osvojí si základní znalosti v oblasti možností komunikace s osobami se sluchovým postižením; bude schopen vyjmenovat základní kompenzační pomůcky a bude znát systém péče o jedince se sluchovou vadou, včetně systému vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením.
- Osnova
- 6. Systém poradenství u jedinců se sluchovým postižením Střediska rané péče, speciálně pedagogická centra – vymezení, legislativa, služby. 7. Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením Vymezení, legislativa, typy škol, komunikační přístupy ve vzdělávání, integrace, inkluze. 8. Profesní orientace a profesní uplatnění jedinců se sluchovým postižením 9. Organizace jedinců se sluchovým postižením. Organizace, spolky, kluby jedinců se sluchovým postižením, nabídka tlumočnických služeb. 10. Historie péče o jedince se sluchovým postižením Rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, průkopníci vzdělávání neslyšících, první ústavy, Milánský kongres, ...
- Literatura
- Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu, I. a II. díl, FRPSP, 1997-98. info
- Krahulcová-Žatková, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha:Univerzita Karlova, Karolinum. ISBN 80-7184-239-7. info
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha, 2012, 159 s. info
- Výukové metody
- přednáška přednáška, práce s textem, diskuzní metoda
- Metody hodnocení
- písemná zkouška
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2017/DVDL303