DIFA:DRTL203 Kapitoly z dějin českého filmu - Informace o předmětu
DRTL203 Kapitoly z dějin českého filmu
Divadelní fakultaléto 2017
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:30–16:00 408
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předcházející části přednášky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Poválečný československý film a československá nová vlna: - zestátnění kinematografie a politický vývoj ve společnosti, - socialistický realismus v československém filmu, - změna společenského klimatu na přelomu padesátých a šedesátých let, - proměna starší generace, - nástup nové vlny, - český proud nové vlny, - slovenský proud nové vlny.
- Osnova
- - Proměna starší generace v 60.letech: Kachyňa – Procházka, Kádár – Klos, V.Jasný Všichni dobří rodáci. Solitér: Fr. Vláčil (Marketa Lazarová, Údolí včel, Adelheid... Hadí jed, Stíny horkého léta). Čím se liší tyto filmy od filmů nastupující generace filmařů? - Proč československá NV? Co umožnilo její vznik? Co bylo východiskem pro vznik NV – literatura Kafka, Hrabal, Kundera? Manifest - Perličky na dně (1965). Jan Němec (Podvodníci), Věry Chytilové (Automat Svět), Jiřího Menzela (Smrt pana Baltazara), Evalda Schorma (Dům radosti) a Jaromila Jireše (Romance) na motivy povídek Bohumila Hrabala. + Sběrné surovisti Juraje Herze a Fádní odpoledne Ivana Passera - P.Juráček: dramarutg, scenárista, režisér. Postava k podpírání, Každý mladý muž, Případ pro začínajícího kata. - Miloš Forman, Ivan Passer, Jaroslav Papoušek. Filmy šedesátých let: Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko, Intimní osvětlení, Nejkrásnější věk. - Okruh tvůrců ČsNV. Typologie filmů ČsNV. Sociální kritika. - Vztahy mezi ČsNV, neorealismem/postneorealismem a FNV. - Slovensko – Š. Uher (Slnko v sieti, Tři dcéry, Panna zázračnica... Kosenie jastrabiej lúky), M.Hollý – Balada o siedmich obesených (Andrejev), (později Signum laudis, Tichá bolest) - J.Jakubisko (Kristove roky, Zbehovia a pútnici, Vtáčkovia, siroty a blázni, Dovidenia v pekle, priatelia... Tisícročná včela...Bathory), E.Havetta (Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie polné). - V.Chytilová: od Pytle blech přes Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hru o jablko, Panelstory... až k Dědictví aneb Kurvahošigutntág. - E.Schorm: filmy morálního apelu; Návrat ztraceného syna, Farářův konec, Den sedmý, osmá noc...aj - J.Němec: stylizované podobenství; od Démantů noci, přes O slavnosti a hostech, hudební film Mučedníci lásky... až současnost. - A.Máša: Bloudění, Hotel pro cizince, Ohlédnutí... Dramaturg a scenárista. - Stylové polohy ČsNV: ironicky viděná současnost – Forman, Passer, Papoušek, Chytilová; podobenství (Jakubisko, Havetta, Juráček, Chytilová, Schorm – Návrat ztraceného syna, Farářův konec, Den sedmá, osmá noc, Němec O slavnosti a hostech), A.Máša, Hotel pro cizince - Krutý svět J.Herze. Spalovač mrtvol, Petrolejové lampy, Morgiana... Straka v hrsti...aj. - D.Hanák – návaznost na „Uhrův neorealismus“ - 322, Obrazy starého světa, ale i pozdější Ružové sny a Ja milujem, ty miluješ, ev. Tichá radosť. - J.Menzel: poetická krutost Ostře sledovaných vlaků a Skřivánků na niti; idyla Rozmarného léta... spolupráce se Svěrákem a Hrabalem. Deziluze J.Jireše: Žert a poetismus Valérie a týden divů. - Konec ČsNV - příčiny a co se stalo s tvůrci; etický odkaz nové vlny.
- Literatura
- James Monaco. Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2001. info
- Kristin THOMPSONOVÁ ad.: Dějiny filmu. NLN 2007. info
- Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
- HAMES, Peter. Československá nová vlna. Vyd. 1. Praha: Levné knihy, 2008, 344 s.
- LIEHM, A. Ostře sledované filmy: československá zkušenost. Vyd. v ČR a v tomto souboru 1. Praha: Národní filmový archiv, 2001.
- ŽALMAN, Jan. Umlčený film. 1., dopl. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: KMa, 2008.
- PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 s. ISBN 978-80-200-1689-8. info
- Výukové metody
- Přednáška s ukázkami.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška postihující celou šíři probírané látky.
- Statistika zápisu (léto 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2017/DRTL203