M6022 Interaktivní technologie

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
0/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Tomáš Hrůza (přednášející)
Garance
Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra kompozice a multimediální tvorby – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Předpoklady (např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):

nespecifikováno
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
(očekávané cíle výuky a kompetence, které student získá, tedy co se v předmětu naučí, co bude umět vykonávat, vědět atd.): Studenti se seznámí s principy tzv.grafických programovacích prostředí, s možnostmi využití profesionálních softwarových řešení pro multimediální prezentace, jak projektovat a realizovat interaktivní audiovizuální instalaci, multimediální performance. Dále s problematikou tvorby autorského rozhraní (fyzický či virtuální interface) s možností využít lineární nebo nelineární dějovou linii vytvářenou v reálném čase - tvorba a používání hyper-strukturálních kompozic s intermediálním přesahem. Orientace v možnostech široké škály nástrojů pro tvorbu interaktivních multimediálních děl, instalací, práci s obrazem a zvukem v reálném čase, multimediálních performancí, interaktivních scénických prvků.

Osnova
  • Umístění: FaVU VUT, Údolní 19, Učebna 302; rozvrhový termín: pondělí 10.00 - 11.50 hod. (POZOR: termín zahájení jarního semestru ak. roku na FaVU: 16.2.2015)

    *Letní semestr:
    Předmět je zaměřen na teoretické i praktické aspekty problematiky multimediálních technologií. Přehled profesionálních softwarových a hardwarových řešení, které se momentálně běžně používají pro multimediální prezentace. Část výuky bude věnována problematice propojení fyzických nástrojů (i hudebních), přístrojů a rozmanitých zařízení s virtuálním světem počítačů. Seznámení s možnostmi sběru a digitalizace různých mechanických a fyzikálních hodnot do kódu MIDI, který je využíván zejména k propojení elektronických hudebních nástrojů. Také ukázky převodů do jiných řídících kódů jako například protokoly OSC, nebo DMX. Lze vyzkoušet různá k tomu určená zařízení např.: iCube X, Arduino, MidiTron, Enntec USB DMX Pro, atd.
    Veškerá výše uvedená problematika a technologie bude prezentována i s ohledem na možnosti scénického (propojení osvětlovacích technologií s videoprojekcí, detekce pohybu herce na scéně atd.) a hudebního využití (mapování různých vizuálních prvků na zvukové či hudební parametry a obráceně). Výuka bude směrována k možnostem využívat obou nejrozšířenějších platforem osobních počítačů - Apple Mac OSX a Microsoft Win XP. Při výuce bude hojně využíváno obrazových a zvukových záznamů již realizovaných multimediálních děl u nás či v zahraničí (David Rokeby, Eric Singer, Art+Com, Palindrome, Drawn, Paul De Marinis, atd.).

    *Osnova:
    1. Ukázky možností aplikace technologií jako jsou MIDI, OSC, DMX, ukázkové připojení senzorického systému ICubeX, nebo jednoduchého MIDI controlleru, propojení osvětlovacího pultu s videoprojekcí.
    2. Pokročilejší řešení problematiky, samostatné referáty studentů, praktické experimenty.
    3. Realizace individuálních praktických řešení ve zvoleném prostředí - sestavení funkční systémové struktury, otevřená debata se studenty, individuální přístup při konzultacích jednotlivých projektů.

    *Životopis pedagoga:
    *MgA. Tomáš Hrůza
    V letech 1998-2004 studoval v ateliéru Video na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Získal stipendium Nadace pro současné umění Praha a cenu děkana Fakulty výtvarných umění VUT v Brně. V letech 1993-98 byl členem divadelního sdružení Studio dům při divadle Husa na Provázku. Zúčastnil se workshopu Landscape of Desire, CUM-ERA pod vedením Waynea Barkera (2002). Vytvořil interaktivní video pro scénický projekt Arnošt Parsch - Tichá krajina na brněnské JAMU (režie: Rocc, 2003). Spolupracoval na intermediálním projektu Tout Les Directions v Brně (hudba-tanec-obraz, 2003) a na inscenaci Janáčkovy opery Rákos Rákoczy v režii Magdaleny Švecové (JAMU, 2004). V rámci projektu Bušení do železné opony se představil jako inscenátor ve Stavovském divadle s operou MrTVÁ? (režie: Rocc, 2004). Interaktivní projekce vytvořil pro inscenace oper 2x Martinů v pražském divadle Komedie (režie: Dan Balatka, 2004), Smrt vojáka v divadle Reduta v Brně (režie: Magdalena Švecová, 2005) a k opeře Lacrimae Alexandri Magni - Slzy Alexandra Velikého (Rocc) ve Stavovském divadle v Praze.
    V součastné době vede předmět Interface & Software na brněnské fakultě výtvarných umění (FaVU) VUT a na HF JAMU vede předmět Scénické využití videa. Také realizuje praktické dílny se zaměřením na interaktivní umění a program Max/MSP/Jitter.
Literatura
  • Lev Manovich The language of New Media. MIT Press. info
  • Herbert M. McLuhan Jak rozumět médiím. Praha, Odeon 1991. info
  • Herbert M. McLuhan Člověk, média a elektronická kultura. Brno, Jota 2000. info
  • Miller Puckette Theory and Technique of Electronic Music University of California San Diego2003. info
  • Rokeby, David Very Nervous System. 1986 - 1990. info
  • Szczepanik, Petr, Intermedialita. CINEPUR : rejstříky : č. 29/září 2003. info
  • 120 Years of Electronic Music; http://www.obsolete.com/120_years. info
  • Artmuseum.net, Pioneers; http://www.artmuseum.net/w2vr/timeline/timeline.html. info
Výukové metody
2 hod./týden (cvičení)
Metody hodnocení
Zápočet.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.