DIFA:M6022 Interaktivní technologie - Informace o předmětu
M6022 Interaktivní technologie
Divadelní fakultaléto 2015
- Rozsah
- 0/0. 1 kr. 1 z 1. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Tomáš Hrůza (přednášející)
- Garance
- Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Umění a multimédia – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Předpoklady (např. absolvování některého předcházejícího předmětu, předchozí znalosti, dovednosti a pod.):
nespecifikováno - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- (očekávané cíle výuky a kompetence, které student získá, tedy co se v předmětu naučí, co bude umět vykonávat, vědět atd.):
Studenti se seznámí s principy tzv.grafických programovacích prostředí, s možnostmi využití profesionálních softwarových řešení pro multimediální prezentace, jak projektovat a realizovat interaktivní audiovizuální instalaci, multimediální performance. Dále s problematikou tvorby autorského rozhraní (fyzický či virtuální interface) s možností využít lineární nebo nelineární dějovou linii vytvářenou v reálném čase - tvorba a používání hyper-strukturálních kompozic s intermediálním přesahem.
Orientace v možnostech široké škály nástrojů pro tvorbu interaktivních multimediálních děl, instalací, práci s obrazem a zvukem v reálném čase, multimediálních performancí, interaktivních scénických prvků.
- Osnova
- Umístění: FaVU VUT, Údolní 19, Učebna 302; rozvrhový termín: pondělí 10.00 - 11.50 hod. (POZOR: termín zahájení jarního semestru ak. roku na FaVU: 16.2.2015)
*Letní semestr:
Předmět je zaměřen na teoretické i praktické aspekty problematiky multimediálních technologií. Přehled profesionálních softwarových a hardwarových řešení, které se momentálně běžně používají pro multimediální prezentace. Část výuky bude věnována problematice propojení fyzických nástrojů (i hudebních), přístrojů a rozmanitých zařízení s virtuálním světem počítačů. Seznámení s možnostmi sběru a digitalizace různých mechanických a fyzikálních hodnot do kódu MIDI, který je využíván zejména k propojení elektronických hudebních nástrojů. Také ukázky převodů do jiných řídících kódů jako například protokoly OSC, nebo DMX. Lze vyzkoušet různá k tomu určená zařízení např.: iCube X, Arduino, MidiTron, Enntec USB DMX Pro, atd.
Veškerá výše uvedená problematika a technologie bude prezentována i s ohledem na možnosti scénického (propojení osvětlovacích technologií s videoprojekcí, detekce pohybu herce na scéně atd.) a hudebního využití (mapování různých vizuálních prvků na zvukové či hudební parametry a obráceně). Výuka bude směrována k možnostem využívat obou nejrozšířenějších platforem osobních počítačů - Apple Mac OSX a Microsoft Win XP. Při výuce bude hojně využíváno obrazových a zvukových záznamů již realizovaných multimediálních děl u nás či v zahraničí (David Rokeby, Eric Singer, Art+Com, Palindrome, Drawn, Paul De Marinis, atd.).
*Osnova:
1. Ukázky možností aplikace technologií jako jsou MIDI, OSC, DMX, ukázkové připojení senzorického systému ICubeX, nebo jednoduchého MIDI controlleru, propojení osvětlovacího pultu s videoprojekcí.
2. Pokročilejší řešení problematiky, samostatné referáty studentů, praktické experimenty.
3. Realizace individuálních praktických řešení ve zvoleném prostředí - sestavení funkční systémové struktury, otevřená debata se studenty, individuální přístup při konzultacích jednotlivých projektů.
*Životopis pedagoga:
*MgA. Tomáš Hrůza
V letech 1998-2004 studoval v ateliéru Video na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Získal stipendium Nadace pro současné umění Praha a cenu děkana Fakulty výtvarných umění VUT v Brně. V letech 1993-98 byl členem divadelního sdružení Studio dům při divadle Husa na Provázku. Zúčastnil se workshopu Landscape of Desire, CUM-ERA pod vedením Waynea Barkera (2002). Vytvořil interaktivní video pro scénický projekt Arnošt Parsch - Tichá krajina na brněnské JAMU (režie: Rocc, 2003). Spolupracoval na intermediálním projektu Tout Les Directions v Brně (hudba-tanec-obraz, 2003) a na inscenaci Janáčkovy opery Rákos Rákoczy v režii Magdaleny Švecové (JAMU, 2004). V rámci projektu Bušení do železné opony se představil jako inscenátor ve Stavovském divadle s operou MrTVÁ? (režie: Rocc, 2004). Interaktivní projekce vytvořil pro inscenace oper 2x Martinů v pražském divadle Komedie (režie: Dan Balatka, 2004), Smrt vojáka v divadle Reduta v Brně (režie: Magdalena Švecová, 2005) a k opeře Lacrimae Alexandri Magni - Slzy Alexandra Velikého (Rocc) ve Stavovském divadle v Praze.
V součastné době vede předmět Interface & Software na brněnské fakultě výtvarných umění (FaVU) VUT a na HF JAMU vede předmět Scénické využití videa. Také realizuje praktické dílny se zaměřením na interaktivní umění a program Max/MSP/Jitter.
- Umístění: FaVU VUT, Údolní 19, Učebna 302; rozvrhový termín: pondělí 10.00 - 11.50 hod. (POZOR: termín zahájení jarního semestru ak. roku na FaVU: 16.2.2015)
- Literatura
- Lev Manovich The language of New Media. MIT Press. info
- Herbert M. McLuhan Jak rozumět médiím. Praha, Odeon 1991. info
- Herbert M. McLuhan Člověk, média a elektronická kultura. Brno, Jota 2000. info
- Miller Puckette Theory and Technique of Electronic Music University of California San Diego2003. info
- Rokeby, David Very Nervous System. 1986 - 1990. info
- Szczepanik, Petr, Intermedialita. CINEPUR : rejstříky : č. 29/září 2003. info
- 120 Years of Electronic Music; http://www.obsolete.com/120_years. info
- Artmuseum.net, Pioneers; http://www.artmuseum.net/w2vr/timeline/timeline.html. info
- Výukové metody
- 2 hod./týden (cvičení)
- Metody hodnocení
- Zápočet.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2015/M6022